<b>IKKE INTENSJONEN:</b> Tro oss når vi skriver at vi ikke ønsker å hjelpe kriminelle gjennom våre artikler. Foto: Colourbox.com
IKKE INTENSJONEN: Tro oss når vi skriver at vi ikke ønsker å hjelpe kriminelle gjennom våre artikler. Foto: Colourbox.comVis mer

Vil hjelpe deg - ikke tyven

Men noen ganger må vi gi bort oppskriften for å løse et problem.

I året som har gått, har DinSide rettet søkelyset mot problemer knyttet til blant annet kortsvindel og identitetstyverier. Vi har fortalt deg at du bør være kjapp med å hente posten din når skattekortet kommer, og at kriminelle overnatter i butikkene for å få tak i kortdata. Du har fått vite hvordan svindlere tar ferie på din regning, og hvordan en såkalt phishing-mail ser ut og fungerer.

«I teorien har vi gitt bort en oppskrift på hvor enkelt det kan gjøres.»


Og like sikkert som at julen er i desember, så vil minst én leser reagere på disse artiklene med påstander om at vi hjelper de kriminelle, eller at vi frister andre til å prøve seg på svindel. Ved å fortelle at personnummeret ditt står trykket på skattekortet som ligger ubeskyttet i postkassen din, og ved å fortelle at et personnummer er alt du trenger for å handle i enkelte av landets nettbutikker, ja, så har vi i teorien gitt bort en oppskrift på hvor enkelt det kan gjøres. Det har vi gjort med vitende vilje.

Kristina Picard er økonomiredaktør i DinSide. Foto: Astrid Waller Vis mer


Det betyr ikke at vi ikke forstår konsekvensene. Når vi skriver saker som omhandler kriminelle fremgangsmetoder, gjør vi selvsagt våre vurderinger. Noen saker havner i grenseland for hva vi mener er forsvarlig journalistikk; ideer blir forkastet, og det er artikler vi aldri ville skrevet, og fremgangsmetoder vi aldri ville publisert. Dette er imidlertid unntakene. I de fleste tilfellene ender vi opp med å ville dele mest mulig informasjon med våre lesere.

Hvorfor er det slik? Som en del av den fjerde statsmakt skal vi verne om den personlige friheten og overvåke og påtale overgrep mot enkeltmennesker. Og som forbrukernettsted ønsker vi å avsløre svakheter i systemet som du befinner deg i. For å kunne gjøre dette skikkelig må vi peke på feilen, og la deg som leser få vite hvor svakhetene ligger. Vi tar utgangspunkt i kriminaliteten som allerede eksisterer, og vil gjøre deg som leser klar over hva som kan skje slik at du kan ta egne valg og forholdsregler utifra dette. Deretter ønsker vi å stille de ansvarlige til veggs og la våre lesere få vite hvem de er.

Og ofte så virker det. Selskaper snur, endrer holdninger eller praksis når vi banker på døren, og ikke sjelden kommer tilsynene eller andre offentlige instanser på banen som følge av artikler vi skriver. I noen saker føler politikerne seg til og med tvunget til å rydde opp umiddelbart, idet de blir gjort oppmerksomme på problemstillinger knyttet til personvern og sikkerhet som de selv ikke hadde tenkt på. Derfor tror vi på denne metoden som beskyttelse - selv om det på kort sikt kan innebære å gjøre jobben enda enklere for mennesker med uærlige hensikter.

Dessverre vet vi at nordmenn anses for å være et lettlurt folkeslag. Christian Meyer i NorSis har fortalt oss at ID-tyver synes Norge har fantastisk naive ordninger. Og Kredittilsynet har fortalt oss at de aldri før har sendt ut så mange advarsler om useriøse investerings- og bankforetak som i løpet av det siste året. Britt Hjellegjerde i Kredittilsynet uttalte den gang at hun lar seg overraske over hvor mange som lar seg lure av slike tilbud. Når det gjelder bevisstgjøring av norske forbrukere, er det fortsatt en god jobb igjen å gjøre.

Men DinSide har mange våkne og trofaste lesere. Derfor kan du også oppleve at vi gjentar noe av det du har hørt tidligere. Vi ønsker å forteller nye lesere det samme som du kanskje allerede har lært, nemlig at svindelmail forekommer, at ID-tyver er interessert i personnummeret ditt, og at nye aktører dessverre kommer på banen med nye, mer utspekulerte metoder for å lure akkurat deg.

Fortsett å tipse oss så kan vi sammen hjelpe hverandre - og stille de rette instanser til ansvar slik at vi får en enda bedre forbrukerbeskyttelse i 2010.