Forbrukerombudet vil ha forbud mot markedsføring som tilbyr "raske svar" og "lån på dagen".
Forbrukerombudet vil ha forbud mot markedsføring som tilbyr "raske svar" og "lån på dagen".Vis mer

Vil ha strengere markedsføring av kreditt

Å lokke med "raskt svar" og "lån på dagen" kan bli forbudt, hvis Forbrukerombudet får det som de vil.

Tilgangen på forbrukslån og andre former for kreditt er stor, og mange aktører lokker med beløp på flere hundre tusen kroner som kan komme inn på konto i løpet av svært kort tid.

Dette vil Forbrukerombudet ha en slutt på.

– Løfter om «raske kreditter» appellerer til spontanitet hos forbrukeren, og kan være særlig fristende for personer i en presset økonomisk situasjon. Lånet kan vise seg å bli langt dyrere enn forbrukeren tror, og kan for mange være starten på alvorlige økonomiske problemer, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

De foreslår nå å forby markedsføring som fokuserer på hvor raskt man kan få svar eller hvor lett tilgjengelig pengene er.

Samtidig vil de at informasjonen om hvor mye kreditten faktisk koster, skal komme tydeligere frem.

>> Svindelfirma trekker penger rett fra kortet ditt

Stjeler oppmerksomhet fra viktig info

Forbrukerombudet har nylig gjennomført en større kontrollaksjon av markedsføring av kreditt på Internett, TV, radio og aviser. Deres kontroll viser at svært mange aktører fokuserer på nettopp hvor raskt du får innvilget kreditt.

«Lån på 5 minutter», «Svar på dagen» og «Svar straks» er noen av tilbudene man møter.

Forbrukerombudet mener dette er markedsføring som kan ta fokus vekk fra viktig, lovpålagt informasjon om hva lånet faktisk koster.

Forbrukerombudets kontroll viser nemlig at selv om de fleste kredittytere informerer om kostnadene når de markedsfører kreditt, gir flere av aktørene opplysningene så kjapt og med så liten skrift at de ikke når frem til forbrukerne.

Les også: Vil at kreditten din skal føres i eget register

Vil ha bedre info om kostnadene

Dette er ikke godt nok, ifølge forbrukerombud Gry Nergård, ettersom det er snakk om lovpålagte opplysninger om hva lånet faktisk koster.

– Det er ikke tilstrekkelig å opplyse om lånets kostnader, hvis informasjonen ikke når frem til forbrukerne, sier Nergård.

Blant annet brukes svært liten skrift, eller kryptiske forkortelser. De ber nå de aktuelle finansinstitusjonene om å rydde opp, og følge lovpålagte forkortede standardeksempler som gir uttrykk for hvor mye et lån vil koste.

Forbrukerombudet påpeker dessuten at markedsføringen må inneholde tydelig informasjon om effektiv rente, totalbeløp, etableringsgebyr, lånebeløp og nedbetalingstid.

Samtidig mener Forbrukerombudet at for mange aktører markedsfører med en "fra"-rente på sitt produkt, som kun er oppnåelig for et lite mindretall av kundene.

Les også: Kredittkortgjeld og forbrukslån skaper problemer for nordmenn