Fersk fisk får spesialgaranti hos Rema 1000. Er du misfornøyd med produktet gir de deg pengene tilbake og ny vare - uten kvittering.         Foto: Berit B. Njarga
Fersk fisk får spesialgaranti hos Rema 1000. Er du misfornøyd med produktet gir de deg pengene tilbake og ny vare - uten kvittering. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Vil gi deg pengene tilbake

Rema 1000 satser på fersk fisk, og gir kundene egen fiskegaranti.

Flere dagligvarekjeder opererer med garantier til kundene. Sist ute er Rema 1000, som nylig introduserte en egen garanti på fersk fisk.

– Det siste året har vi økt satsningen på fersk fisk, og har fått et større utvalg. Vi leverer fisk av meget god kvalitet til lav pris, som vi også ønsker å garantere for, sier Adam Berg, kategorisjef for fjærkre og sjømat i Rema 1000 til DinSide.

Pengene tilbake og ny vare

"Fersk fisk-garanti. Helt fornøyd, eller pengene og ny vare tilbake - ingen kvittering, ingen diskusjon." Dette er lovnaden man finner på emballasjen.

– Etter det jeg vet er vi den eneste kjeden som har en garanti på fersk fisk. Og vi vil ikke stille noen krav til kundene hvis de velger å benytte seg av garantien, sier Berg.

Slik ser garanti-merket ut. Foto: Berit B. Njarga Vis mer


Altså skal det ikke være nødvendig å ta vare på kvitteringen for å ta i bruk garantien. Garantien gjelder alle fiskeprodukter som har dette merket på emballasjen, se bilde til høyre.

Den nye garantien er et ledd i Rema 1000s satsning på fisk, som Berg tror vil bli "den nye kyllingen" for folk.

– Jeg tror fisk vil få den samme veksten som kylling har hatt de siste årene. Det er et sunt produkt som kundene etterspør, som vi vil være kvalitets- og prisledende på. Fersk fisk er selve syretesten for ferskvarekvalitet, påpeker Berg.

Les også: Slik kriger kjedene om dagligvarekundene

Her er alle dagligvare-garantiene

Den nye garantien for fersk fisk er en av flere garantier som allerede tilbys norske dagligvarekunder.

Kiwi har lenge hatt en egen frukt og grøntgaranti, hvor du får dobbelt pris tilbake om varen ikke lever opp til forventningene. Kiwi har dessuten en holdbarhetsgaranti, der du får varen gratis om den går ut på dato samme dag eller dagen etter.

Hos Coop får du matvaregarantien Garantert fornøyd, som gir deg pengene tilbake eller nytt produkt - uansett hvilken matvare du har kjøpt.

I tillegg kan du klage direkte til en rekke produsenter om du er misfornøyd med en vare. Dette gjelder blant annet kjøttprodukter fra Gilde, hvor du kan sende inn kvittering og produktets etikett og be om å få pengene tilbake.

Også en rekke snacksprodusenter sender deg ny vare i posten, om du klager på et av deres produkter.

Les også: Sjekk alle matvarene som er blitt tilbakekalt fra butikkene!