Det anbefales at kostens totale fettinnhold bør bidra med 25-35 energiprosent. Innholdet av mettet fett bør begrenses til under 10 energiprosent. Fotomontasje. Foto: Colourbox.com
Det anbefales at kostens totale fettinnhold bør bidra med 25-35 energiprosent. Innholdet av mettet fett bør begrenses til under 10 energiprosent. Fotomontasje. Foto: Colourbox.comVis mer

Vil forby smør

Forslaget fra hjertelegen er radikalt.

I 2004 ble røykeforbudet innført i det offentlige rom i Norge. Hovedårsaken til at røykeforbudet ble innført var at man ville forhindre passiv røyking som forårsaker mange dødsfall verden over. Ekspertene mener det er en klar sammenheng mellom passiv røyking og lungekreft og hjertesykdom.

Les også: Passiv røyking tar liv

Nå vil en britisk ekspert forhindre hjertesykdom på en annen måte, og det er ved å forby smør, ifølge Telegraph. Dr. Shyam Kolvekar er en av Storbritannias fremste kardiologer. Han møter unge pasienter helt ned i 30-årene som må ha by-pass operasjon av hjertet. Ved bypass-operasjon opereres det inn nye blodårer som leder blodet forbi forsnevrede eller tilstoppede årer i hjertet, slik at hjertet får nok oksygen.

Norsk ekspert synes forslaget er et sterkt virkemiddel. Les mer lengre ned.

Her er fettet du bør få i deg

SI DIN MENING

Bør smør forbys i Norge? (Avsluttet)
Nei(76%) 1533
Ja(16%) 331
Usikker(4%) 89
(3%) 64
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For mye mettet fett

Årsaken til at så mange unge får hjertetrøbbel er fordi de har et kosthold som inneholder for mye mettet fett (les mer om hva mettet fett er i tabellen lenger ned). Britiske undersøkelser viser at ni av ti barn, 88 prosent av menn og 83 prosent av kvinner spiser for mye mettet fett.

Har man et fettinntak som tilsvarer myndighetenes anbefalinger ville man kunne redde minst 3 500 liv hvert år, ifølge britiske beregninger. Det er fordi et kosthold som over tid inneholder mye mettet fett, kan øke kolesterolnivåene og tette blodårene, som igjen vil øke risikoen for hjertesykdom og hjerteinfarkt.

Slik kan du øke kolesterol

Sunt og usunt fett (Her er forskjellen)
  
Mettet fettMettet fett er hovedsaklig animalsk fett, og det bør du spise lite av da det forhøyer det dårlige kolesterolet.
Umettet fettUmettet fett (enumettet og flerumettet) finnes hovedsaklig i vegetabilsk olje og fisk, og det er sunt og nødvendig.
TransfettTransfett finnes naturlig både i melkeprodukter og i fettet fra kjøtt, men dannes også ved bearbeiding av planteoljer. Kalles også herdet fett, og er en ugunstig type fett.
  
Kildene til mettet fett:De matvaregruppene som er de største kildene for mettede fettsyrer er meieriprodukter (39%) og kjøttprodukter (19%). Meieri- og kjøttprodukter bidrar også med mesteparten av transfettsyrene i kosten (til sammen over 80%). Smør bidrar med 6% av det mettede fettet i gjennomsnittskosten.
  
Slik bytter du ut mettet fett med sunnere fett:Inntaket av mettet fett kan reduseres ved å bytte fete meieri- og kjøttprodukter med magre varianter, ved å velge matoljer, flytende og myk margarin foran smør og margarintyper med relativt mye mettet fett (se varedeklarasjonen), og ved bytte ut fete varer med grove kornprodukter, fisk, frukt og grønnsaker.
Kilde: Helsedirektoratet og SSB


Bekymret for barna

Kolvekar er spesielt bekymret for de unge som spiser mye ugunstig fett.

- Antall barn som spiser for mye mettet fett er forbausende mange. Mange unge starter dagen med brød og smør, som på mange måter definerer en frokost, men det er ikke så bra for oss. Havregrøt er mye bedre, sier han.

Det er vanlig at personer i 50- og 60- årene opplever hjertetrøbbel, og Kolvekar liker ikke at han treffer så mange unge personer med slike problemer.

- For noen kan det være genetisk betinget, men for de fleste dreier det seg bare om kostholdsvaner. De tre viktigste faktorene er kosthold, røyking og trening, sier kardiologen, og har følgende råd:

- Gjør en liten justering i kostholdet og erstatt smøret med sunn margarin. Det er en veldig enkel ting å gjøre, og vil gjøre en stor forskjell.

Les også oppskriften på et langt liv: Mye latter og lite smør

Mener forbud kan redusere inntak med åtte gram

Ved å forby smør og erstatte den med sunn margarin, tror Kolvekar at man kan redusere det daglige inntaket av fett med rundt åtte gram.

Helsedirektoratet i Norge bekrefter også at det i forhold til risiko for hjertesykdom er viktig å begrense inntaket av både mettede fettsyrer og transfettsyrer, og å bytte ut disse fettsyrene med umettede fettsyrer. Men de lurer på om forslaget til Kolvekar er å ta litt vel hardt i.

- Forbud av smør er et relativt sterkt virkemiddel for å påvirke våre valg, og som vi ikke tror er hensiktsmessig i denne sammenhengen. Det vil også være vanskelig å forby mettet fett fordi mettet fett finnes i så mange ulike matvarer, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Arnhild Haga Rimestad ved Divisjon folkehelse.

Hva kan du om fett? Test seg selv her!

Andre virkemidler

De har troen på andre virkemidler

- Vi mener at kostholdsopplysning og produktutvikling, som bedrer matvarenes fettsammensetning, er virkemidler som er mer hensiktsmessige å bruke i forhold til å begrense inntaket av mettet fett.

Det anbefales at kostens totale fettinnhold bør bidra med 25-35 energiprosent. Innholdet av mettet fett bør begrenses til under 10 energiprosent. I Norge bidrar fett totalt i gjennomsnitt med 36 prosent av kostens energiinnhold, ifølge Helsedirektoratet. Kostens gjennomsnittlige innhold av fett er med andre ord nær anbefalt nivå, med unntak av innholdet av mettet fett som er betydelig høyere enn anbefalt (14 energiprosent), ifølge Helsedirektoratet.

En gjennomsnitts voksen i Norge bør redusere inntaket av mettet fett med 11 gram for å komme ned til ti energiprosent.

Bli mett med riktig fett

Mot ost og kjøtt også!

Kolvekar stopper imidlertid ikke her, men går enda lenger:

- Man bør også unngå enhver matvare som er i fast form i romtemperatur, som ost og rødt kjøtt. Kan du ikke leve uten rødt kjøtt, sørg for å skjære vekk alt fettet!

Dette ville også redde mange liv og beskytte mot hjertesykdom, ifølge Kolvekar.

- Når jeg møter pasienter, er det som regel for sent. Det som er så frustrerende er at man kunne ha unngått operasjon ved å spise sunnere og mindre mettet fett. Enkle forandringer kan utgjøre en enorm forskjell, repeterer han.