<B>HØYERE LEDIGHET:</B> Det er kamp om de beste arbeidsplassene, så det gjelder å imponere. Foto: Colourbox.com
HØYERE LEDIGHET: Det er kamp om de beste arbeidsplassene, så det gjelder å imponere. Foto: Colourbox.comVis mer

Vil du gjøre et godt inntrykk på jobbintervjuet?

Da er det syv ting du bør gjøre på forhånd.

Våren for to år siden skrev DinSide at arbeidsledigheten i Norge var på rekordlave nivåer. Ved utgangen av april 2008 var det bare registrert 38.800 arbeidsledige hos Nav. Nav meldte den gangen at de siste tallene bekreftet at det fortsatt var sterk etterspørsel etter arbeidskraft.

Nå er situasjonen en helt annen. De siste tallene fra Nav viser en arbeidsledighet på 83.436 personer, som også er et lavt tall sammenliknet med den totale arbeidsstyrken, men en betydelig forverring i løpet av veldig kort tid.

Det betyr at det er mange som er ute og kjemper om jobbene, og når det er mange om beinet, er det vanskelig å nå helt opp. Derfor er det mye som faller på hvorvidt du klarer å gjøre et godt inntrykk på jobbintervjuet.

LES OGSÅ: Slik får du ikke drømmejobben

Syv viktige punkter

Bemanningsselskapene burde ha en god idé om hva som skal til for å gjøre et godt inntrykk på jobbintervjuet. Konserndirektør Thor Bendik Weider i Manpower skriver i selskapets blogg at hemmeligheten bak å øke sjansene for å lykkes på intervjuet ligger i forberedelsene.

Weider lister opp syv punkter du bør gå gjennom før du håndhilser på den potensielle nye arbeidsgiveren din. De seks punktene er som følger:

Foto: Colourbox.com Vis mer


1. Les deg opp på virksomheten. Det lønner seg å ha god kjennskap til arbeidsplassen du ønsker å arbeide i. Informasjon om dette er som regel svært tilgjengelig, ikke minst på internett, så her er det ingen unnskyldninger for å komme uforberedt.

2. Tenk gjennom hvorfor du er den rette. Tenk gjennom hvilke deler av din kompetanse som gjør at du bør velges til å gjør nettopp denne jobben. Tenk også hvordan jobben passer inn i eget karrierebilde.

3. Orienter deg om nyhetsbildet! Det er alltid fornuftig å være oppdatert på det som skjer rundt deg selv, og om du på en elegant og smart måte kan relatere det til noe som har med jobben å gjøre, har du sjanse til å vise sosiale antenner.

4. Møt i tide. Legg inn en god tidsmargin før intervjuet, du vet aldri hva som skjer på veien som kan gjøre deg forsinket. Dersom du blir forsinket bør du ha telefonnummeret til kontaktpersonen på deg.

5. Moderat bekledning er bra. Thor Bendik Weider i Manpower skriver at du sjelden får en jobb fordi du er passende kledd, men at det ofte hender at personer ikke får jobben fordi han eller hun ikke har kledd seg på en passende måte.

6. Skru av telefonen. Du bør gi intervjueren all oppmerksomhet, og ikke la intervjuet bli forstyrret av mobiltelefonen din. Hvis det er fare for at du må avbryte intervjue fordi du har en annen avtale, bør du informere om dette på forhånd, i stedet for å bli stresset under intervjuet.

7. Tenk på hvordan du presenterer deg. Du vil ikke bli husket av intervjueren fordi du stinket svette - eller for mye parfyme, for den saks skyld. Det burde si seg selv.

Har du noen morsomme erfaringer fra jobbintervju? Del dine erfaringer med andre i kommentarfeltet under.