Vil barne-reklamen til livs

Forbrukerombudet vil ha en strengere lovregulering av reklame og markedsføring rettet mot barn.

Barn utsettes for mye reklame og kommersielt press, og metodene blir stadig mer utspekulerte, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Reklamespill lurer barna: Dobbel fettfelle

Nå krever ombudet strengere regulering av reklame og markedsføring rettet mot barn.

Forbrukerombudet ønsker også en tydeliggjøring av hva som faktisk er reklame og markedsføring.

Vil stramme opp loven

Bjørn Eirik Thon ønsker å styrke barns vern mot markedsføring. Arkivfoto: Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer


- Jeg mener det er viktig å sette noen ytre rammer for reklame til barn i lovgivningen. Det er selvfølgelig også viktig å lære barn å ha holdninger til reklame, men forbrukerundervisning alene er ikke nok, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Les mer på DinSide: Slik kan barna bli nett-ofre

Populær gruppe

Barn, såkalte tweens, og tenåringer er populære forbrukergrupper. Ifølge Forbrukerombudet har disse gruppene har både forholdsvis mye penger til disposisjon, samt stor innflytelse på familiens innkjøp.

Barn er også populære branding-mål, blir merkenavn tidlig innarbeidet kan de bli gode kunder på sikt.

Vil forby reklame for usunn mat

Et av punktene Forbrukerombudet er opptatt av, er markedsføring av usunn mat. I lovforslaget heter det:

Mye av reklamen som rettes til barn, eller som sendes på TV i tilknytning til programmer som er interessante for barn, er reklame for ulike typer matvarer som har et høyt sukker-, fett- og/eller saltinnhold.

Forbrukerombudet mener det bør innføres et lovforbud mot markedsføring av denne typen produkter til barn.

Les mer om forslaget over til høyre, eller på Forbrukerombudets nettsider.

WTO: Mindre reklame av usunn mat til barn