DIGITAL POSTKASSE: Ønsker du å motta post digitalt fra det offentlige, må du velge en godkjent løsning for det. Foto: Berit B. Njarga
DIGITAL POSTKASSE: Ønsker du å motta post digitalt fra det offentlige, må du velge en godkjent løsning for det. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Velge digital postkasse: Digipost eller e-Boks

Vil at du skal velge digital postkasse

I disse dager sender Difi ut e-post til 2 millioner nordmenn, med en oppfordring om å velge digital postkasse.

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), vil gjerne at flere tar i bruk én av de to digitale postkassene som er godkjent for mottak av digital post fra det offentlige.

I midten av oktober sendte Difi ut brev med oppfordring om å opprette digital postkasse. Mandag og tirsdag denne uken sender de ut en påminner på e-post til de av oss som fortsatt ikke har valgt løsning.

På tide å ta i bruk digital postkasse?

Skal du motta viktige brev fra det offentlige digitalt, må du ha digital postkasse, og så langt har nærmere 1,3 millioner nordmenn tatt i bruk digital postkasse.

- Dette er en frivillig ordning, som vi ønsker at flere tar i bruk, sier seniorrådgiver Stig Hornnes i Difi til Dinside.

- E-posten er ment som en ekstra påminnelse for å få flere til å ta i bruk en digital postkasse, sier han videre, og mener ikke at nordmenn er trege med å ta et valg, men derimot ikke har følt at det har vært et behov ennå.

Det er allerede sendt ut brev til 2,7 millioner nordmenn, hvorav nesten 250.000 har opprettet en digital postkasse.

Nå går e-posten ut til rundt 2 millioner nordmenn, utformet som en påminnelse:

Når du oppretter din egen digitale postkasse, gjør du det mulig for offentlig sektor å sende brev til deg digitalt i stedet for på papir. Da bidrar du til å redusere kostnader og å gjøre kommunikasjonen fra det offentlige sikrere, raskere og mer miljøvennlig.

Med en digital postkasse kan du motta og oppbevare viktige dokumenter digitalt, slik som brev med vedtak, helseopplysninger eller annen sensitiv informasjon. Det offentlige kan ikke bruke vanlig e-post til å sende slik informasjon.

Her er løsningene du kan velge mellom

Det er altså følgende to ordninger det offentlige vil at du skal velge mellom: Digipost og e-Boks.

Da vi testet de to løsningene opp mot hverandre, var det Digipost som trakk det lengste strået, selv om de også har noen svakheter sammenlignet med e-Boks.

e-Boks har den fordelen at det bare er ett innloggingsnivå. Digipost har to: Ett for fakturaer fra private selskaper og én for meldinger fra det offentlige. Det siste krever et høyere sikkerhetsnivå, og kan kun nås med BankID eller annen sikker og godkjent tolags-innlogging. Hos e-Boks må du logge deg inn sikkert fra begynnelsen av, og dermed har du tilgang til alt.

Digipost har allerede har avtaler med en stor del av både offentlig og privat virksomhet, slik at du stort sett får inn alle meldinger og kvitteringer du trenger fra dag én. Listen over samarbeidspartnere hos e-Boks er ikke spesielt imponerende, men det kan hende dette kommer seg etterhvert.

LES OGSÅ:

Slik beholder du offentlig post på papir

Nordea-kunder ble e-Boks-brukere, uten å være klar over det selv