<strong>EN FELLES POST:</strong> Difi vil at Altinn skal bli stedet for all kommunikasjon mellom det offentlige og innbyggere/næringsliv. Foto: Colourbox.com
EN FELLES POST: Difi vil at Altinn skal bli stedet for all kommunikasjon mellom det offentlige og innbyggere/næringsliv. Foto: Colourbox.comVis mer

Vil at all post skal gå via Altinn

Anbefaler en felles løsning for all offentlig virksomhet.

Forrige uke meldte vi at Posten videreutvikler konseptet rundt Digipost, med en tjeneste der du kan sende elektronisk post via Posten - og betale for det. Foreløpig er det bare bedrifter som kan sende e-post til Digipost-brukerne, men før jul vil det også være mulig for privatpersoner å sende kryptert e-post til hverandre gjennom tjenesten.

Men dette er ikke den eneste offentlige eller halvoffentlige løsningen for utveksling av informasjon. Flere virksomheter har egne meldingstjenester til brukerne, blant annet Altinn, NAV og Statens Lånekasse. Det finnes også en lite brukt meldingstjeneste på MinSide, mens andre benytter vanlig e-post.

Alt du trenger for å logge inn: Vi guider deg til riktig kode

Vil ha en felles løsning via Altinn

Nå anbefaler imidlertid Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), at offentlig kommunikasjon samles i en felles meldingsboks.

– Vanlig e-post er ikke sikker nok for meldinger til og fra offentlige virksomheter, og det offentlige må også kunne være sikre på at innbyggerne har mottatt brevene, sier Hans Christian Holte, direktør i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) i en pressemelding.

I en ny utredning presentert torsdag, anbefaler Difi at det offentlige tar i bruk Altinns meldingsboks for å kommunisere både med innbyggerne og med næringslivet.

– En felles meldingsboks for elektronisk dialog mellom innbyggerne og det offentlige er helt nødvendig for å erstatte papir og gi økt bruk av elektroniske tjenester, sier Holte.

Difi mener at risikoen og kostnaden ved å ta utgangspunkt i Altinn er liten.

Les også sak hos Digi: Lønna til 800.000 offentlig ansatte fritt tilgjengelig

Nedetid tidligere i år

Altinn er i dag allerede mye brukt av både private og næringsdrivende, for eksempel i mottak av selvangivelse og skatteoppgjør. Men bruken er ikke problemfri. Skatteetaten er den største brukeren av Altinn i dag, og ved flere tilfeller har tjenesten ikke taklet de store brukermassene som strømmer til ved viktige datoer for skatt og selvangivelse. Både i juni og i mars i år slet systemet med lengre nedetid av ulike årsaker.