De som drikker vann under treningen holder i gjennomsnitt ut 33 prosent lengre enn de som ikke får i seg væske.  Foto: Colourbox
De som drikker vann under treningen holder i gjennomsnitt ut 33 prosent lengre enn de som ikke får i seg væske. Foto: ColourboxVis mer

Viktig når du trener ute

Særlig tre ting må du huske på.

Det blir færre og færre mennesker på treningsstudioene i disse dager, for mange foretrekker å svette litt utendørs i sommermånedene. Dagene er jo lengre, det er varmt og deilig ute og vi trenger ikke pakke oss inn med ullklær, vintersko og boblejakke.

Nyt dagene, vær aktive og kos dere ute, er oppfordringen til Aktiv Personlig Trening- og minner om at det er noen viktige ting å huske på når man trener ute i varmen.

Les også: Sommerens beste treningstips
Hva bør du trene?
Slik blir du kvitt svetten

Vann, mat og krem

Skal treningen foregå utendørs i sommer, bør du i tillegg til gode treningssko og behagelig treningsantrekk huske en del ting:

Først og fremst, husk på å få i deg nok drikke. Det er veldig viktig å ikke dehydrere. Husk at er du tørst, er det fordi kroppen er dehydrert. Drikk aller helst før du føler deg tørst. Drikk jevnlig gjennom hele dagen, og aller helst vann. Begrens koffeinholdig drikke, da dette er vanndrivende.

Drikk en god dose vann 15-20 minutter før treningen, og fyll opp jevnlig underveis. På en varm sommerdag kan kroppen ha behov for 4-6 liter væske om dagen. Vanligvis er behovet på rundt 2,5 liter væske.

De som drikker vann under treningsøkten holder i gjennomsnitt ut 33 prosent lengre enn de som ikke får i seg nok væske, ifølge Aktiv Personlig Trening. Og husk at taper du så lite som to prosent tap av kroppsvæsken din vil treningseffekten reduseres.

Hva er flaskevann?

I tillegg til nok drikke, er dette viktig å huske på:

  • Spis regelmessig. Mange mister matlysten i varmen, men det er viktig å spise som man normalt ville ha gjort. Spis helst 5-6 mindre måltider i løpet av dagen, samt frukt og grønnsaker, oppfordrer Aktiv PT. I tillegg til at den gir næring, er frukten også en god kilde til at kroppen holdes fuktig. Smoothie til mellommåltid? Vi har testet ut hvilken som er sunnest
  • Klær som puster. Dette er tiden for å kle seg i lette klær som puster godt, og som kjennes behagelig på kroppen. Tynne klær som puster transporterer varmen vekk fra kroppen.
  • Smør deg. Selv om du trener tidlig på morgenen eller sent på kvelden, kan du likevel bli solbrent. Å være solbrent er ikke bare dårlyg nytt for huden, men det kan også svekke kroppens evne til å holde seg avkjølt. Er solkremen din trygg?
  • Anbefalt trening. Tren aktiviteter som sykling og svømming, som gir gode muligheter til å avgi varme, ifølge NRK. Ballspill og løping er aktiviteter som lettest kan føre til overoppheting, som i verste fall kan føre til heteslag.
  • Sunn fornuft som gjelder. Bruk hodet klokt, og ikke press kroppen hardere enn du orker. Hod deg innenfor den intensiteten du vet at kroppen din orker å jobbe i over en lengre periode. Selvfølgelig kan du tillate deg selv en real treningsøkt på varme sommerdager, men hvis solen stråler som verst er det ikke så lurt å plutselig utsette kroppen for tøffe intervalløkter, hvis du ikke har gjort dette før.