Viktig med omega-3

Omega-3-fettsyrer er svært viktig for vår mentale helse.

Både kropp og hjerne trenger omega-3-fettsyrer. Spesielt nå når vi går mot mørke og kalde tider.

Må spise sunt
For å få tilstrekkelig omega-3-fettsyrer, trenger du to-tre middagsmåltider med fet fisk per uke eller fiskepålegg med fet fisk på en brødskive om dagen. Disse måltidene inkluderer ikke bearbeidet magerfisk som fiskeboller, fiskekaker. Det er ikke like lett å få til for alle.

- Hvis du ikke spiser nok matvarer med omega-3, kan du ha mye igjen for å ta det som tilskudd, anbefaler klinisk ernæringsfysiolog Gunnhild Wik Mikkelsen.

Mye fett i hjernen
Ernæringsfysiolog Hanna Hånes sier at det har blitt gjort mye spennende forskning på området de siste årene. Blant annet har flere studier vist en sammenheng mellom omega-3-fettsyrer og aggressiv atferd, ADHD og depresjon.

- 60 prosent av hjernens tørrvekt er fett. En del av dette er de to fettsyrene DHA og EPA som vi bare får fra fisk og fiskefett. Det finnes også en omega-3-fettsyre i planter, alfa-linolensyre, men denne har ikke de samme gunstige virkningene som fiskefettsyrene, sier hun.

Hun sier videre at alle celler i kroppen blir fornyet hele livet, og at vi derfor trenger et visst antall omega-3-fettsyrer hver dag.

- Vi trenger et minimum av omega-3, og vi kan ha nytte av mer. Den nordiske anbefalingen sier at minimum 0,5 prosent av kaloriene vi får i oss hver dag skal komme fra omega-3, anbefalt er 1 prosent. Dette betyr vel to gram om dagen for de fleste, sier hun.

Omega-3 hjelper mot mye
Omega-3 kan, ifølge indremedisiner Fedon Lindberg, også hjelpe mot følgende mentale tilstander:

- Barn med lærevansker får hjelp av omega 3, de lærer fortere og fokuserer bedre. Forskning viser at intelligens kan øke med 6-9 poeng.

- Omega 3 mangel hos mødre kan føre til at de føder barn med lærevansker.

- Omega 3 bedrer depresjon og humør.

- God effekt ved schizofreni.

- God effekt på ADHD.

- Omega 3 bedrer kognitiv funksjon ved Alzheimer's sykdom og senil demens.

- Multippel sklerose og Parkinson's sykdom responderer positivt på omega 3.

- Tømning av omega-3 lagrene under svangerskap er en av de viktigste årsakene bak svangerskapsdepresjon.

 

Mozon.no, 20.10.2006