Du finner ingen annonser her, gjør du vel? Men reklamen skjuler seg inne i videoene. Se eksempler lenger ned i artikkelen. Foto: Youtube.com
Du finner ingen annonser her, gjør du vel? Men reklamen skjuler seg inne i videoene. Se eksempler lenger ned i artikkelen. Foto: Youtube.comVis mer

- Vi vil se mange rare forsøk

Nye musikkvideoer er fulle av reklame. Og vi vil bare se mer av det i fremtiden, tror BI-forsker.

– Jeg hoppet litt i stolen da jeg så akkurat det, sier BI-forsker Bendik Samuelsen til DinSide.

Han snakker ikke om en ny skrekkfilm, men om produktplasseringen i Jennifer Lopez' musikkvideo On The Floor.

Der kommer Lopez nemlig overtydelig kjørende i en BMW før hun stiger ut og åpner smykker fra produsenten Swarovski. (Se video lenger ned i saken.)

Det er altså dette som kalles produktplassering; når produsenten av en tv-serie, film eller lignende har mottatt betaling mot å nevne eller plassere en iPod, Coca Cola eller Mercedes i det som ser ut som en naturlig sammenheng.

Er ingenting hellig lenger?

Bendik Samuelsen er førsteamunensis ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI og har forsket på produktplassering i mange år. Vis mer


– Internasjonalt har produktplassering vært big business i mange år. I USA finnes det egne meklere som spesialiserer seg på kjøp og salg av produktplassering. Etter at AMT-direktivet trådte i kraft i Norge, vil vi se mer produktplassering også her, sier Samuelsen.

Endringene i lovverket har blant annet fått Forbrukerombudet til å reagere. Forbrukerombud Gry Nergård har tidligere uttalt at hun ikke liker at skillene mellom reklame og redaksjonelt innhold viskes ut. Det blir vanskeligere å skille hva TV-programmet ønsker å fortelle deg, og hva de får betalt for å fortelle deg.

Gamle serier har blitt manipulert - har du sett det?

For tydelig blir feil

Samuelsen, som har forsket på produktplassering, mener at for tydelige produktplasseringer bare har den motsatte effekten.

– Litt av logikken er at budskapet skal snike seg litt under reklamefilteret vårt. Det betyr at hvis det er overdrevet tydelig, så kan det få en boomerangeffekt, altså at reaksjonen blir negativ. Plasseringen i Lopez-videoen blir så "in your face" at det kunne de spart seg for.

– Vil se mange rare forsøk

Samuelsen mener vi bør være forberedt på en del krumspring innen markedsføring i tiden som kommer.

– Vi vil sikkert se masse rare forsøk før bransjen finner frem til en form som egner seg, sier Samuelsen.

Han minner om at det er ulike måter å plassere produkter på.

– Det mange forbinder med produktplassering, er det mest iøyenfallende, en visuell plassering. Du ser en logo, et produkt som er i bruk eller lignende. Men et merke kan også integreres lydmessig ved at det innarbeides i dialogen. Eller man kan gjøre begge deler.

Du kan ikke unngå å se det

Nedenfor ser du to eksempler på musikkvideoer der produktene er overtydelig plassert.

I Jennifer Lopez' musikkvideo reklameres det tydelig for Swarovski-stener og bilmerket BMW.

I Mimi Blix' musikkvideo er det tydelig reklame for klokkemerket Hæmmer og kosmetikkmerket Cosmo Beauty.

Strengere i Norge

Samuelsen påpeker at produktplassering har foregått i det skjulte i lang tid, og at vi med det nye direktivet også vil få en mer regulert praksis i Norge, en praksis som er strengere enn i mange andre land, spesielt når det gjelder fremstøt rettet mot barn.

– Det som sannsynligvis har vært praksis i mange år, å kunne ta seg betalt for plasseringer i film, i tv-serier og dataspill, har kommet inn i en mer regulert verden, noe som må sees på som positivt, mener Samuelsen.

Han forteller også at en del tv-selskaper har egne retningslinjer for hva de vil vise. For eksempel har MTV sladdet musikkvideoer som inneholder tydelig produktplassering.