Den unge tv-stjernen i fritt svev ned trappen, for å unngå "paparazziene". Foto: Faksimile: MySpace.com
Den unge tv-stjernen i fritt svev ned trappen, for å unngå "paparazziene". Foto: Faksimile: MySpace.comVis mer

Vi trodde det var ekte

Men Gossip Girl-stjernen (15) er med i en snikreklame for Nike sportsutstyr.

Har du sett videoen på MySpace som viser Gossip Girl-stjernen Taylor Momsen på vei ut fra trening? Med Ray Ban wayfarer-briller og fullt Nike-antrekk blir hun møtt i trappene av paparazziene.

Se videoen nederst i artikkelen

De er veldig innpåslitne, og Momsen ser litt lei ut. Det som skjer videre er at hun elegant slenger seg over to trappegelender og inn i parkeringshuset. Der hopper hun videre over panseret på en bil, henger i armene i en stang i parkeringshuset. Deretter tar hun sats, hopper og "klatrer"/"slenger seg" en etasje opp.

Alt dette med kule blå og gule Nike-sko og et tights-lignende antrekk, det også fra Nike.

Er det i det hele tatt Momsen som leker Tarzan? Er dette en Nike-reklame?

- Denne viralfilmen ble produsert som et morsomt biprosjekt sammen med Taylor, som vi håper folk synes er litt morsom, svarer Cecilie Schrøder, Markedsdirektør i Nike Norge i en epost til DinSide.

Les også: Disse reklamene ble for sterke

Så det er altså reklame for Nike, i form av en viralvideo. En viralvideo er en video som sprer seg fordi nettbrukerne deler den med andre nettbrukere gjennom sosiale nettverk, e-post, lynmeldinger, blogger og lignende. Dermed blir det interesse for videoen, og den blir spredd. (Helst som ild i tørt gress ...)

Nokia har også gjort det samme, og presenterte den som en "aldri sett før"-video av Bruce Lee, mens det egentlig var Nokia-reklame.

- Det er Nikes mål å gi inspirasjon og innovasjon til alle atleter i verden, og som Nike sier "if you have a body, you are an athlete". Vi laget denne viralen med Momsen som et morsomt og underholdende innslag. Du vil finne filmen på YouTube.com og på Gossip Girl og Taylor Momsen’s egen fanside, sier Schrøder.

Vi antar at denne filmen, som for øyeblikket har hatt over 150.000 visninger på MySpace, er svært verdifull for Nike.

- Vi verken spekulererer i eller kommenterer markedsverdi på prosjekter som dette, sier Schrøder.

- Taylor var morsom å jobbe med og skikkelig sporty på filmsettet. Hun levde seg virkelig inn i filmen, og fikk visst også noen skrammer mens hun hoppet over bilen.

Denne reklamen satt sinnene i kok

Ikke kildekritikk overhodet

- Dennne filmen virket svært så autentisk. Hvis den ikke er det, er det tett på lureri. Hvem som helst kan legge ut en slik video både på Myspace og på Youtube, sier Hans Mathias Thjømøe, professor i markedsføring på BI.

Han mener det er prisen for å ha et fritt medium: Alt fra seriøst stoff, via sprøyt og til lureri kan legges ut. Alle kan bruke det, og alle må selv vurdere hva som er seriøst eller ikke.

- Ingen kontrollerer internett, i motsetning til trykt presse og tv-reklame. Det er mange nettsider som ikke har noen kildekritikk overhodet, sier Thjømøe.

- Hvis det kommer ut at dette er arrangert, kan det falle tilbake på artisten som forsøker å fortelle at noe som foregår, ikke foregår. Det kan være medias rolle og avsløre slikt, sier Thjømøe.

Han sammenligner Nikes bruk av viralvideo med Barack Obamas bruk av YouTube, men påpeker at Barack Obama-videoene var tydelig merket.

- Hvis publikum føler seg lurt kan reklamen kan virke motsatt en planen, altså hvis den sies å være nøytral, men ikke er det, sier Thjømøe.

Så reklamen kan virke mot sin hensikt?

- Det er klart en sånn reklamefilm kan ha en effekt. Dessuten er den gratis å legge ut, selv om videoen kan ha kostet litt å lage. Jeg tror vi kommer til å se mer av dette: Tilsynelatende amatørfilmer, som er laget av profesjonelle.

Denne reklamen ble for sexy for danskene

Her er Nike-reklamen:


Her er Nokia-reklamen: