<b> KRITISKE OMTALER: </b> I motsetning til Sats Elixia, hevder Clas Ohlson at de tillater alle typer brukeromtaler på sin nettside.   Foto: NTB SCANPIX
KRITISKE OMTALER: I motsetning til Sats Elixia, hevder Clas Ohlson at de tillater alle typer brukeromtaler på sin nettside. Foto: NTB SCANPIXVis mer

- Vi tjener mer på å være ærlige

Clas Ohlson mener selskapet har mer å vinne enn å tape når de godtar alle typer brukeromtaler.

Dinside skrev forrige uke om treningssenteret Sats Elixia, som sletter kritiske brukeromtaler fra kundene sine på sin nettside.

Forbrukerombud Gry Nergård understreket da at loven pålegger bedrifter til å ta imot alle typer brukeromtaler - både positive og negative.

Men finnes det selskap som faktisk følger dette?

LES OGSÅ: Krever slutt på kjøpte skjulte brukeranmeldelser

Mister troverdighet

Clas Ohlson er et av selskapene som sier de mener ærlighet varer lengst.

- Vi mener alle må kunne si hva de mener for at brukeromtalene skal være troverdige. Ellers mister de jo all verdi, understreker Camilla Tully, kommunikasjonsrådgiver hos Clas Ohlson til Dinside.

Tully forklarer at Clas Ohlson bruker brukeromtalene som et verktøy for å holde seg oppdatert.

- Det er ikke bare et verktøy for kundene våre, men også for oss med tanke på produktutvikling. Kombinert med reklamasjonsstatistikken vår, er brukeromtalene det som gjør at vi kan utvikle produktene våre så de blir bedre, sier hun.

Clas Ohlson har et filter for rasistiske og diskriminerende kommentarer og banneord. Kundesenteret deres leser igjennom kommentarene, og de siste månedene har de fått inn flere tusen brukeromtaler. De har sett seg nødt til å slette et par innlegg manuelt med denne begrunnelsen.

LES OGSÅ: Abonnement på barberhøvler ble såpeavtale over natta

TILBAKEMELDING: Slik svarer Clas Ohlson på en negativ brukeromtale på en blender. Foto: SKJERMDUMP Vis mer


Effektiv kommunikasjon

Hun forteller videre at Clas Ohlson opplever at det er høy kompetanse blant kundene som kommenterer produktene deres.

AVGJØRENDE: Camilla Tully, kommunikasjonsrådgiver hos Clas Ohlson, mener det er helt avgjørende at alle brukeromtaler kommer med for at troverdigheten skal opprettholdes. Foto: PER ERVLAND Vis mer


- Vi tester alltid produktene våre i våre verksteder, men det er alltid noe å annet å prøve produkter hjemme. Brukeromtalene gir oss en effektiv måte å kommunisere med kundene våre. Hvis noen stiller et spørsmål i brukeromtalen, og vi svarer på denne, kan flere kunder finne svar der i stedet for å ta kontakt med oss, sier hun.

Tully mener brukeromtalene kan være med på å gi kundene et nyansert og riktig bilde av varen de er interessert i, i tillegg til at de kan hjelpe til med å avdekke hvor mye penger det faktisk er nødvendig å bruke.

Hun er helt klar på at det aldri ville vært aktuelt for Clas Ohlson å kjøre samme taktikk som Sats Elixia.

- Vi tjener helt klart mer i lengden på å være ærlige, avslutter kommunikasjonsrådgiveren.

LES OGSÅ: Må betale 300.000 kroner for ulovlig telefonsalg

Sjekker før publisering

Også Elkjøp hevder de ikke sletter kritiske brukeromtaler.

- Undersøkelser viser at vi forbrukere liker å lytte til andres erfaringer og synspunkter rundt de produktene vi selv vurderer å kjøpe, og derfor publiserer vi i Elkjøp rundt 700 produktanmeldelser hver eneste uke på våre nettsider. Målet med anmeldelsene er at kunder skal få nyttig, ærlig og 100 prosent troverdig handlehjelp. Dersom en slik kanal skal ha noe for seg må folk kunne stole på at innholdet er reelt og pålitelig, og derfor er det alfa og omega for oss å sørge for dette, sier informasjonssjef i Elkjøp, Øystein A. Schmidt til Dinside.

SLETTER IKKE Informasjonsjef i Elkjøp, Øystein Schmidt, sier til Dinside at Elkjøp ikke sletter kritiske brukeromtaler. Foto: ELKJØP Vis mer


Han legger til at alle anmeldelser Elkjøp får inn blir sjekket før publisering slik at vi er sikre på at språkbruken er OK og at innholdet er nyttig for andre kunder.

Etter flere kritiske tilbakemeldinger fra Forbrukerombudet angående merking av brukeromtaler der kunden har fått et gratis produkt av kjeden, mener Elkjøp at de nå endelig har fått ryddet opp i merkingen på nettsiden sin.

Dette dreide seg blant annet om tydeliggjøring av retningslinjene rundt anmeldelsene, løsere rammer for hva man kan skrive om og en stopp i tester for Elkjøp-satsningen.

- Kort tid etter at vi ble gjort klar over Forbrukerombudets interesse rundt dette i vinter hadde vi et møte med ombudet. Der kom vi sammen frem til et knippe ulike elementer ved våre produktanmeldelser som kunne endres og justeres for å sørge for at anmeldelsene ble enda bedre, noe vi senere har fulgt opp, sier Schmidt.

EKSEMPEL: Slik ser noen av brukeromtalene som ligger ute på nettsiden til Elkjøp ut. Foto: SKJERMDUMP Vis mer


LES OGSÅ: Krever enda klarere merking når kunden har fått gratis produkt

Brukeromtaler

Tror du alle kritiske brukeromtaler blir publisert? (Avsluttet)
Bare delvis.(44%) 1194
Bare hos Clas Ohlson.(26%) 722
Ja, hos begge disse selskapene.(16%) 431
Nei, ikke hos noen av disse selskapene.(13%) 350
Bare hos Elkjøp.(2%) 47
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Mer verdt enn reklame

Forbrukerombud Gry Nergård sier til Dinside at selskaper kan tjene mye på riktig og lovlig bruk av brukeromtaler.

- Hvis et selskap gjør dette riktig og dermed oppnår tillit, er jo det positivt for selskapet. Så fremt de fleste omtalene er gode, vel og merke. Gode og riktige anbefalinger er kanskje mer verdt enn vanlig reklame, og mye billigere, understreker hun.

Nergård mener at gjennomgående dårlige omtaler kan være desto mer ødeleggende, og dersom selskapet jukser med omtaler er det også ulovlig.

Hun understreker også at Forbrukerombudet må gå inn og se hvilke betingelser og systemer som ligger bak brukeromtalene dersom de skal vite om det gjøres riktig og bra.

Har du opplevd at dine tilbakemeldinger ikke blir godkjent? Fortell oss gjerne om det i kommentarfeltet under!