Vis mer

Vi shopper nedover

I dårlige tider blir vi mer prisbevisste. Billigbutikkene går så det suser.

Nilsen Rating la idag frem sine tall for dagligvarehandelen i 2008. Landets største matbutikkjede, Rema1000, økte sin markedsandel med 1,4 prosentpoeng, til 18,7 prosent. Også den nest største kjeden, Kiwi, økte markedsandelen ett prosentpoent til 12,5%.

Coop og Bunnpris økte også, mens kjedene som ikke først og fremst satser på lavpris tapte andeler eller sto stille (unntaket er her Eurospar, som økte til beskjedne 1,1% markedsandel).

Mens detaljehandelen økte tre prosent fra januar 2008 til januar 2009, var det en rekke bransjer som opplevde nedgang. Alt møbel- og byggerelatert falt, mens billigkjeden Clas Ohlson melder om økt omsetning i sitt avvikende halvår til og med februar i år.

Sterk økning hos Fretex

Fretex økte omsetningen av brukte klær med med 15,6% ifjor. Fra januar 2008 til januar 2009 var økningen hele 19%. Statistisk sentralbyrås detaljomsetningsindeks viser samtidig at butikksalget av klær økte fire prosent i perioden. Selv om Fretex er en liten aktør, ha de altså økt sin markedsandel i nedgangstider.

- Vi har ikke fått flere butikker i perioden, sier kommunikasjonssjef Trine Gjerdmundbo i Fretex. - Men vi har pusset opp mange av dem. Hittil har butikkene ikke hatt noen enhetlig profil, og det har vi forøkt å oppnå i perioden.

Bare i Oslo-området mottar Fretex 17 tonn tøy per dag. Ca 20% av dette selges i butikkene, mens resten går til annen gjenvinning og eksport. En del må også kastes.

IKEA regner med vekst

Ikea er et privateide foretak med avvikende regnskapsår. Selskapet har ennå ikke lagt frem resultatet for regnskapsåret som sluttet 31. august, men kommunikasjonsrådgiver Charles Michelson skriver i en e-post til DinSide: "Historisk sett har IKEA tatt markedsandeler når markedet faller. Dette følger av at vi fokuserer på å holde prisene nede i en periode der vi vet at folk flest er særlig prisbevisste. Vi har tro på fortsatt vekst".

Også Ikea har jobbet med å tilby løsninger for folk som bor på liten plass. Hengehyller og små skrivebord er noen av deres løsninger på folk som bor på liten plass. Vis mer


Møbelbransjen er blant dem som er hardest truffet av den økonomiske nedgangen så langt, med et omsetningsfall på 4,8% fra januar 2008 til januar 2009. Men det er altså de andre aktørene som har tatt støyten, ifølge Ikea.

Hennes & Mauritz surfer videre

Norge er et av H&Ms aller viktigste markeder. Omsetningen er nesten like høy i Norge som i USA. Det er derfor vanskelig å tro at ikke også H&M skal bli rammet av de dårlige tidene, selv om klær fremdeles opplever en omsetningsvekst. Selskapet har ikke offentliggjort noen tall for Norge isolert, men hadde et kjempegodt tredjekvartal i 2008.

Konsernet rapporterer imidlertid i svenske kroner, så den svake valutaen ga noe gratis på bunnlinjen.

Kjempeutvikling for Biltema og Claes Ohlson

Clas Ohlson rapporterer en økning på 2% i omsetningen i Norge til og med februar 2009. Samtidig har markedet for maling, verktøy og husholdningsmaskiner falt.

Biltema meldte nylig om 16% omsetningsøkning i Norge i 2008. Heller ikke bilbransjen er blant de friskeste for tiden, men det er nok på toppen frafallet er størst.

Vi blir svenskere

Det er forutsigelig at lavpriskjeder vinner markedsandeler i nedgangstider. Ennå er det ingen nedgang i detaljomsetningen i Norge generelt sett, selv om økningen det siste året har vært liten. Likevel ser vi spor av en nokså kraftig overgang til billigkjedene. Og de aller billigste, som Fretex, smiler bredest.

Vårt "snåle" nabofolk har også grunn til å gni seg i hendene. Mange års gjerrighet får nå sin belønning, for mange av lavpriskjedene eies av svensker.

Tipser du venner om priser?

En undersøkelse fra Storbritannia viser at folk blir flinkere til å tipse hverandre om gode kjøp i nedgangstider. Gir du flere tips om billige varer og hvor de kan kjøpes, og hva er egentlig ditt beste "nedgangstips"? Del det med oss i debatten!