SKO OG ELEKTRONIKK: Logoen til venstre tilhører skoprodusenten Power. Logoen til høyre er gamle Expert, nå Power. De likner, innrømmer Power, men mener det er tilfeldig. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
SKO OG ELEKTRONIKK: Logoen til venstre tilhører skoprodusenten Power. Logoen til høyre er gamle Expert, nå Power. De likner, innrømmer Power, men mener det er tilfeldig. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Power-logoen likner logoen til kanadisk joggesko

- Vi ser også likheten, og synes det er ganske tøft

Bruker samme navn og samme figur.

Expert-butikkene blir nå Power-butikker. Power-navnet har allerede blitt brukt i et par år allerede, i Danmark, Finland og Sarpsborg, men logoen er ny for de fleste.

Eller er den det?

Flere har tipset Dinside om at logoen likner logoen til et skomerke, som også heter Power.

- Er selskapene deres relatert på noen måte? spør en kunde på Powers Facebook-sider.

Nei, det er de ikke. Selv om Power innrømmer at logoene deres likner.

Samme figur, samme navn
Power Athletics Limited er basert i Canada, men ligger under indiske Bata International, og var blant annet den offisielle FIFA-skoen i 1986. Logoen består av Power-navnet i kursiv, med en geometrisk figur på toppen.

Figuren er den samme som tidligere Expert bruker i sin Power-logo, bare speilvendt. Også her over Power-navnet, også her i kursiv.

Begge logoene består dermed av samme figur og samme navn:

LOGOENE: Øverst til venstre er skoprodusentens Power-logo slik den så ut inntil nylig, øverst til høyre slik den ser ut i dag. Under ser du Expert-kjedens Power-logo.  Vis mer

Som du ser var skologoen enda likere før, med blant annet store bokstaver, og denne dukker fortsatt opp i nettbutikker og enkelte skomodeller. Disse to logoene er så like at man enkelt kan lage sette dem sammen på nytt, for å få logoene til hvert sitt Power-selskap:

OMROKKERT: Her har vi tatt delene fra hver logo og stokket om på dem. Power-logoen til høyre er altså skoprodusentens figur, bare speilvendt i oransje, og skoprodusentens tekst, bare grå. Og logoen til venstre er satt sammen av den norske. Montasje: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

«Tøft med søster»

- Det designes et utall logoer verden over hver eneste dag, så det finnes muligheter for at en god del logoer ligner hverandre, forteller administrerende direktør i Power Anders Nilsen til Dinside.

For nei: Han nekter ikke for at navnesøstrene deler mer enn bare navnet.

- Power ser også likheten, og synes det er ganske tøft at vi har en Power-søster der ute i den store verden, fortsetter Nilsen.

POWER-SKO: Figuren på siden av denne Power-skoen er temmelig lik figuren på toppen av Power-logoen til gamle Expert. Bare speilvendt. Foto: Power Vis mer

Den norske bruken av Power-navnet og logoen ble godkjent av Patentstyret tidligere i år. Ingen skal ha protestert.

«Særpreget symbol»

Dinside har forsøkt å få den canadiske skoprodusenten Power til å kommentere saken, men vi har foreløpig ikke fått noen svar.

- Etter vår oppfatning er innholdet i disse merkevarene veldig forskjellige, selv om utformingen kan ha en viss likhet, sier Nilsen.

- Men hva er det egentlig den geometriske figuren skal forestille?

- Det er et særpreget symbol som skal være med på å gi logoen karakter. Dette er velkjent kjent grep innenfor logodesign, se for eksempel «buen» over Nike-logoen.