<b>COOP ER BEST LIKT:</b> Coop er den best likte norske matbutikken, ifølge Omdømmeprisen 2012.
COOP ER BEST LIKT: Coop er den best likte norske matbutikken, ifølge Omdømmeprisen 2012.Vis mer

Vi liker Coop best

Coop er matvinneren av årets Omdømmepris.

Coop er utnevnt til matvinner av årets Omdømmepris. Det er Ipsos MMI, som Synovate Norge er blitt en del av, som deler ut prisen.

Tidligere år er prisen gitt til Meteorologisk institutt (2011), IKEA (2010) og Norsk Luftambulanse (2009).

Det er Ikea som er selskapet med aller best totalinntrykk. Det er ingen flere matbutikker blant topp 10 med best omdømme.

Juryen begrunner årets tildeling med at Coop blant annet i mange år har vært blant de ledende bedriftene som nordmenn flest har et godt totalinntrykk av.

Hvilken dagligvarebutikk synes du gir det beste og ærligste inntrykket? Si din mening i debatten nedenfor.


Derfor vinner Coop

Dette er hva juryen skriver i sin begrunnelse for pristildelingen:

«Coop Norge får prisen fordi bedriften over lang tid har vært blant de ledende bedrifter, etater eller organisasjoner nordmenn flest har et godt totalinntrykk av. I 2001 skiftet bedriften navn til Coop Norge, og dette ga dem et løft opp blant 10 på topp på bedriftslisten. Meget vellykket informasjon om navneskiftet og solid oppfølging overfor markedet i alle virksomhetens ledd, har gjort at Coop Norge har plassert seg som nr. 2 eller 3 samtlige år siden 2003. Dette er spesielt imponerende når vi sammenligner med plasseringene til viktige konkurrenter i dagligvarebransjen, som ligger langt bak. Resultatene viser at praktisk talt alle nordmenn kjenner Coop Norge og har en positiv holdning til selskapet. I tider med kritisk søkelys på dagligvarekjedenes markedsmakt, er stor tillit og godt omdømme en absolutt forutsetning for at bedriften skal nå sine mål og fylle sin rolle i samfunnet. Coop Norge ser ut til å innfri de aller flestes forventninger i så henseende.»

Spise noe nytt? Her er høstens dagligvarenyheter

Mest troverdig?

Hvilken butikk/kjede synes du er mest troverdig? (Avsluttet)
Coop(31%) 1913
Rema 1000(26%) 1623
Meny(17%) 1032
Kiwi(14%) 839
Spar(4%) 226
Ultra(3%) 180
Rimi(2%) 145
ICA(2%) 134
Joker(2%) 113
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Tror på skikkelighet

Administrerende direktør Ola H. Strand i Coop Norge tror grunnen til at folk flest har et godt inntrykk av Coop, er at organisasjonen er skikkelig og ordentlig og har betydd mye for utviklingen av norsk dagligvarehandel.

– Coop var først ute med selvbetjente butikker i Norge. Vi er opptatt av å drive etisk og miljøvennlig og har alltid vurdert det som vårt samfunnsansvar å spre kunnskap om viktige forbrukerspørsmål som ernæring, trygg mat og økologi. Nylig innstiftet vi en egen miljøpris med tema matkasting, som alle kan sende inn bidrag til. Ellers er vårt motto å skape verdier for de mange, ikke profitt for de få, sier Strand.