<B>FØRSTEPRIORITET:</B> Åshild Indresøvde i Elkjøp legger ikke skjul på at elektronikkgiganten må tjene penger, men holder fast på at kundenes behov er førsteprioritet. Foto: Elkjøp
FØRSTEPRIORITET: Åshild Indresøvde i Elkjøp legger ikke skjul på at elektronikkgiganten må tjene penger, men holder fast på at kundenes behov er førsteprioritet. Foto: ElkjøpVis mer

- Vi legger ikke skjul på at vi skal selge

Elkjøp ønsker å bli flinkere til å ta vare på kundene. Samtidig skal de selvfølgelig også tjene penger.

I desember og januar rettet en rekke medier søkelyset mot elektronikkbransjens prispolitikk.

Dokumenter VG hadde fått tilgang til viste blant annet at selgere i Expert ble oppfordret til å ikke selge billige TV-er med lav fortjeneste. Andre dokumenter viste at Elkjøp skulle på visse tidspunkt før jul sette opp prisene kraftig på mange av de mest populære produktene.

Det kritiske søkelyset rettet mot elektronikkgigantene ser ikke ut til å ha påvirket butikkene i stor grad. Blant annet kunne Elkjøp melde om en vekst på 6 prosent i julehandelen i år.

På spørsmål om kundene fortsatt stoler på Elkjøp og Expert, er svaret fra kjedene klinkende klart:

- Ja, det opplever vi at de gjør, sier informasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp.

Heller ikke Expert melder om lavere tillit til bransjen.

STOLER PÅ SELGERNE: Kundene har fortsatt tillit til elektronikkbransjen, sier Philip Straumsheim i Expert. Foto: Expert Vis mer


- Vi har ikke merket noen endringer. Kunder er opptatte av priser, og de aller fleste sjekker priser og informasjon om produktet i nettbutikker før de går i fysisk butikk. Folk er orienterte, og det er veldig fint, for da er man litt mer bevisst som forbruker, sier kommunikasjonsdirektør Philip Straumsheim i Expert.

Stoler du på elektronikkjedene? Si din mening nederst i artikkelen.

- Må tjene penger for å overleve

Indresøvde i Elkjøp sier at selgernes oppgave blir stadig viktigere. Av de cirka 7.000 Elkjøp-ansatte i Norden, er over 1.400 personer produktspesialister, som ifølge Indresøvde har som hovedoppgave å få kundene til å gjøre et godt kjøp.

- Bruken av produktene er blitt mer komplisert, dessuten er utvalget så stort at dersom du er ute etter en mobiltelefon vil det være vanskelig å velge. Da er det viktigere å ha selgere i butikk som kan mer om smale produktgrupper.

Hun hevder at Elkjøps førsteprioritet ikke er høy fortjeneste på ethvert produkt.

- Vår oppgave er å finne ut hvilke behov kunden egentlig har. Prioritet nummer én er å gjøre kunden fornøyd med handlene, slik at de også kommer tilbake. Vi har 30 dager åpent kjøp. Hvis vi gir feil anbefaling, vil vi få veldig mange varer i retur, og da ender vi opp med veldig mange b-varer og varer vi må kaste, sier Indresøvde.

DinSide: - Men det dreier seg vel litt om fortjeneste også?

- Vi legger ikke skjul på at vi ikke har medarbeidere på jobb, vi er selgere i butikk. Vi skal selge varer, og uten å tjene penger vil vi ikke kunne opprettholde forpliktelsen for kunden frem i tid, for eksempel i forhold til reklamasjon. Vi må tjene penger for å overleve.

Skal bli bedre på å prioritere kundene

Likevel innrømmer Indresøvde at kundenes behov tidligere ikke har vært prioritert så mye som hun skulle ønske, og at elektronikkbransjen nå har rettet blikket i denne retningen.


- Elkjøp har hatt en lang periode med veldig kraftig søkelys på vekst. Skal man klare å holde prisnivået på et punkt som er nødvendig i denne bransjen, må man være stor, gjøre store innkjøp og være effektive. På ett eller annet tidspunkt i denne vekstfasen kan det hende vi så litt mindre i retning av hovedpersonen i Elkjøp, nemlig kunden, enn det vi burde ha gjort, sier Indresøvde til Elkjøp.

Hun sier at Elkjøp i 2011 skal satse hardt på at kundene skal bli fornøyde.

- Vi har jobbet med å øke kundetilfredsheten. Vi har for eksempel jobbet med det vi kaller for «tat», eller «turn-around-time», det vil si hvor mange dager det går fra en kunde leverer inn et produkt til det returneres. Den tiden har vi omtrent halvert, sier Indresøvde.

Likevel er det ikke alltid ting går som det skal. Les om familien Bergli som er alt annet enn fornøyd med Elkjøps «turn-around-time».