KLAR UTVIKLING: Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet presenterer her tall som viser at antall klager på elektronikk også i år gikk ned, mens mange andre områder gikk opp.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
KLAR UTVIKLING: Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet presenterer her tall som viser at antall klager på elektronikk også i år gikk ned, mens mange andre områder gikk opp. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Vi krangler mindre med el-butikkene

Bruk og kast kan ha noe av skylden. Men også flinkere butikker.

Antall henvendelser til Forbrukerrådet om elektronikk går stadig nedover. Fra 2010 til i år har registrerte henvendelser om data, TV, lyd og bilde dalt med omlag 50 prosent: Fra 6.543 i første halvår 2010 til 3.278 første halvår i år.

Årets tall er noe lavere enn de skal være på grunn av datatrøbbel hos Forbrukerrådet, men tendensen er uansett klar: Vi krangler mindre med elektronikkbutikkene.

Spørsmålet er hvorfor?

Også i år er kjøp og salg av bil det Forbrukerrådet får flest henvendelser om – slik selger og kjøper du bil trygt

Bruk og kast

Forbrukerrådet sitter ikke på tall over antall reklamasjonsaker i norske dingsebutikker; kun henvendelser de får, gjerne etter at reklamasjonssaker ikke har gått som forbrukeren ønsket.

Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet mener nedgangen kan ha flere årsaker. Én av dem kan rett og slett være at færre kunder vil ha sine ødelagte produkter reparert.

– Alt har blitt så mye billigere. Da blir det lavere terskel på å kjøpe noe nytt i stedet for å reparere det gamle, sier Flesland i Forbrukerrådet til DinSide.

Men hun mener også at nedgangen kan tyde på mindre krangling mellom butikk og kunde når man faktisk vil ha produktet reparert.

MANGE ÅRSAKER: Kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp tror ikke bruk og kast er den eneste grunnen til færre reklamasjoner. Foto: ELKJØP Vis mer


– Bransjen har nok blitt dyktigere. De har åpne kjøp, er flinkere til å løse reklamasjonssaker og har mer kunnskap om forbrukerrettigheter, fortsetter Flesland.

DinSide avslører: Slik selger Expert sin trygghetsforsikring – "ikke gi deg!"

Færre klager til Elkjøp

Elkjøp, en av de store gutta i denne bransjen, merker den samme utviklingen som Forbrukerrådet: Antall reklamasjonssaker går relativt sett ned. Det vil si at salget øker uten at reklamasjonene også øker, som igjen betyr færre klager per produkt.

Bruk og kast kan være én av årsakene, mener kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp.

– Nordmenn har en solid økonomi som gjør at de ofte velger å kjøpe nytt i stedet for å reparere. Og enkelte er opptatt av å ha det aller nyeste, forteller Schmidt til DinSide.

Bedre produkter

Han er naturlig nok også enig med Forbrukerrådet i at butikkene har blitt flinkere på reklamasjon og forbrukerrettigheter. Men Schmidt trekker også frem noen nye sider: Økt kvalitet på produktene kan føre til færre reklamasjoner.

Dessuten ser Elkjøp økt salg av beskyttelsesprodukter som fører til at for eksempel mobiler holder lenger.

Slik fikk han 5.000 kroner tilbake for en mobil som kostet 1.500 kroner

Komplett forteller om et stabilt antall reklamasjonssaker: Det blir reklamert på rundt to prosent av varene, inkludert angrefrist. Komplett mener de strekker seg langt for å løse sakene før de når Forbrukerrådet, men trekker også frem bruk og kast som en mulig årsak til at antall reklamasjonssaker ikke er enda høyere.

MILJØFARE: Om folk heller kjøper nytt enn å reparere, går det utover miljøet, mener seniorrådgiver Gunnell Sandanger i Framtiden i våre hender. Foto: SV Vis mer


– Vi opplever at mange er opptatt av å ha det nyeste av teknologi, og ikke alltid tar bryet med å få fikset produktene sine, forteller kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett til DinSide.

"Tenk på miljøet!"

Bruk og kast-teorien får støtte fra organisasjonen Framtiden i våre hender, som på sine nettsider stadfester at "hensynet til natur og klima er viktigere enn vekst i forbruk og økonomi".

– Det er jo lettere å kjøpe nytt enn å reparere, forteller seniorrådgiver Gunnell Sandanger i Framtiden i våre hender til DinSide.

Hun tror også at prisutviklingen de senere årene har gjort nordmenn mer villige til å heller punge ut for nye produkter, enn å klage på de gamle. I en rapport de ennå ikke har publisert, "Norsk forbruk og miljøet", advarer de om stadig økende import av elektronikk og et hyppigere utskiftningstempo blant nordmenn de siste årene.

– Hva synes dere om en slik utvikling?

– Det er viktig å se sammenhengen i ting. At vi kjøper nytt fører til at det må tas ut flere metaller, som fører til mer gruvedrift. Og større produksjon gir økt klimagass- og miljøgiftutslipp. Så det er klart at alt vi kjøper nytt har konsekvenser for miljøet, mener Sandanger.

"Klag!"

Stiftelsen Elektronikkbransjen kaster dog kaldt vann på bruk og kast-teorien med sine salgstall: Bransjen omsatte for bare 3,1 prosent mer i fjor enn året før.

Mobiltelefoner og nettbrett spiser opp kamera- og PC-salg i Norge

FLINKERE BUTIKKER: Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen mener tallene tyder på at det heller er flinkere butikker som fører til mindre krangling. Foto: ELEKTRONIKKBRANSJEN Vis mer


– Salget holder seg relativt stabilt. Så det er ikke grunnlag for å si at nordmenn kjøper fryktelig mye mer enn vi har gjort tidligere, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen til DinSide.

Hun tror derfor at mindre krangling handler om at butikkene er flinkere til å løse sakene, at du og jeg er flinkere til å bruke produktene våre riktig og at produktene stadig får høyere kvalitet.

Uansett er oppfordringen fra både butikker, Forbrukerrådet og Framtiden i våre hender klar: Krev rettighetene dine før du kjøper noe nytt. Mange elektronikkprodukter har fem års reklamasjonsfrist i Norge, som TV-er, PC-er og mobiler, og som DinSide stadig forteller skal det mye til for at butikken kan nekte å reparere produktet ditt.

Ikke engang fuktindikatoren på mobilen din er god nok grunn til å nekte deg reparasjon

– Klag, og gi bransjen en mulighet til å vise frem god kundeservice! sier Flesland i Forbrukerrådet.

– Det er helt klart at bransjen er bedre enn sitt rykte.