<b>MISFORNØYD?</b> Dårlig mat, støyende hotell eller dårlige produkter? Klag! Helst på stedet - og følg det opp når du kommer hjem. Foto: NTB SCANPIX
MISFORNØYD? Dårlig mat, støyende hotell eller dårlige produkter? Klag! Helst på stedet - og følg det opp når du kommer hjem. Foto: NTB SCANPIXVis mer

- Vi klager for lite

Det hjelper ingenting å klage over dårlig mat eller bråkete hotell til bekjente på bussen. Du må klage til selskapet det gjelder, og du må gjøre det nå!

Er du en klager? Om ikke, bør du prøve. Klag på reisen som ikke ble som forventet. Klag på elektronikkproduktet som ikke virker som forespeilet. Eller klag på maten som ikke er som den skal.

Selv klager jeg på så mye jeg kan. Og som oftest får jeg kompensasjon.

Har du med seriøse bedrifter å gjøre, vil de i de aller fleste tilfellene tilkjenne deg en kompensasjon.

Om ikke alltid fordi du har rett, men også fordi de ønsker goodwill, de ønsker å beholde deg som kunde. Og de ønsker ikke dårlig publisitet.

Det er uansett intet annet enn pluss på kontoen for deg.

Men buss- og lunsjklagklager hjelper ikke!

Du kjenner sikkert noen som har fortalt om ting eller opplevelser som ikke ble som forventet, eller du har opplevd det selv.

Det har kanskje vært snakk om ost med mugg rundt kanten, eller sommerhotellet som viste seg å være så bråkete at du ikke fikk sove.

Men det hjelper lite å klage sin nød i lunsjen eller på bussen til jobb. Det er ingen der som kan gi deg penger igjen for osten eller kompensasjon for ødelagt nattesøvn i tre uker.

Men klager du til bedriften som har solgt deg reisen eller produktet, har du gode muligheter for å få rettmessig kompensasjon og penger inn på konto.

LES OGSÅ: Julie og Andreas måtte få hjelp av et profesjonelt klageselskap for å få pengene tilbake for flyreisen

#1: Husk: Klag på stedet!

DÅRLIG MAT? Klag på stedet om maten er dårlig, men du kan også forsøke å klage etterpå, om du ikke ble hørt på restauranten. Jeg fikk kompensasjon for for dårlig og for lite mat på et all inclusive-opphold, etter å ha klaget men ikke blitt hørt på hotellet. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


Er du misfornøyd med maten på hotellet? Klag på stedet, og få om mulig betjeningen til å registrere at du har klaget.

Kan hende du får kompensasjon på stedet, men om det ikke skjer:

#2: Klag når du er kommet hjem!

Har du klaget på stedet, og ikke fått kompensasjon, så klag når du kommer hjem. Dette kan gjelde alle typer reiser, som charterreiser, flyreiser, hotellopphold, eller for den saks skyld: fergereiser.

Jeg opplevde selv å ikke få sove på en overfart fra Oslo til Danmark med en ferge, på grunn av støy i korridoren. Her var det riktignok ikke snakk om litt prat på kvelden, men heller en kontinuerlig fest på flere av nabolugarene fra vi sjekket inn og til båten la til kai over dammen. Flere anmodninger om å få bytte lugar, lot seg ikke gjøre om bord. Men da jeg klagde til selskapet etter at jeg var kommet hjem, fikk jeg hele reisen refundert. Med rubbel og bit. Det skulle bare mangle!

#3: Skaff bevis!

Når det gjelder all klaging, er bevis viktig. Om det gjelder små eller store saker.

Som den gangen jeg fant en kork i melkekartongen. Ikke det at det var så veldig farlig, ei heller veldig ekkelt - det var vel egentlig kun snakk om en melkekartongkork som feilaktig var kommet inn i kartongen ved tapping. Ikke kunne jeg si at det var farlig fordi jeg kunne sette den i halsen heller - ærlig talt.

Men den skulle rett og slett ikke være der.

En kjapp e-post med bilde og beskrivelse til produsenten - og vips: En kompensasjon inn på konto.

#4: Kjenn dine rettigheter!

NEI: Du kan ikke få kompensasjon for at det har regnet på Syden-ferien, men har bassenget vært under oppussing hele ferien, og du ikke har kunnet benytte det, kan du ha en god sak! Foto: NTB SCANPIX Vis mer


Noen ganger kan man komme opp i situasjoner hvor de du treffer, sier du tar feil, at dette ikke er noe du har krav på, eller at det ikke er mulig å løse slik du ønsker.

Her gjelder det å kjenne dine rettigheter og stå på kravene.

Kan ikke vedkommende hjelpe deg, neivel - så får de finne noen som faktisk kan hjelpe deg.

Sier de at det ikke er mulig å få til? Så får de finne noen som kan gjøre det mulig.

Ved en forespørsel om en ombooking av noen flybilletter i forbindelse med en flystreik, ble jeg avvist hos kundeservice og fortalt at mine ønsker ikke var mulige - og at jeg kun kunne få pengene tilbake. Jeg ble endog bebreidet med at det var min egen feil.

Ettersom jeg visste at jeg hadde rett, fikk jeg mast meg til å bli henvist til noen andre, som kunne hjelpe meg med å oppfylle mine ønsker - som jeg også hadde krav på. Null problem. Det var kun snakk om å treffe på en kunnskapsrik ansatt.

LES OGSÅ: Pass på dette når du skal klage på ferien

Når ingenting virker:

#5: Ta klagen videre!

FINN NOEN ANDRE: Folk kan ta feil. Kan ikke vedkommende du snakker med hjelpe deg, så be om å bli satt til noen som kan - eller ta det videre til sjefen eller til klagenemnda. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


Dersom alt går skeis, men du likevel vet at du har retten på din side, så ta klagen høyere opp. Dette gjelder både dersom en kundebehandler avviser deg, eller dersom firmaet nekter deg kompensasjon.

Be kundebehandleren om å sette deg videre noen andre, eller til sjefen. Folk kan gjøre feil, og det kan hende at vedkommende rett og slett ikke kan nok til å hjelpe deg.

Får du ikke den kompensasjonen du mener du har krav på, ved henvendelse til selskapet, så kan du ta klagen videre. Det finnes en rekke klagenemnder for ulike bransjer, og i sommer ble det også lansert en gratis meklingstjeneste i regi av Forbrukerrådet, for mekling i saker som ikke faller inn under en av de eksisterende klagenemndene.

Men husk: For å kunne klage til en klagenemnd, må du først ha servert klagen til selskapet det gjelder.

LES OGSÅ: Her er Norges klagenemnder

# KLAG NÅ!

Er du misfornøyd med en reise, et hotell, mat eller noe annet du har opplevd i sommer, så husk at er tiden å klage!

Skal du ha mulighet til å komme gjennom med klagen din og ende med en kompensasjon i den andre enden, må du klage så snart som mulig.

De fleste selskaper har en frist for å fremsette klager. I tillegg må du forholde deg til eventuelle klagenemndenes frister.

Har du ikke overholdt klagefristen, vil du bli møtt med avvisning av klagen - uansett hvor god klagesak du måtte ha.

Du kan finne mer informasjon om klagenemnder hos Forbrukerådet.