Mange forsikringselskaper opererer fortsatt med best pris til nye kunder. Foto: PER ERVLAND
Mange forsikringselskaper opererer fortsatt med best pris til nye kunder. Foto: PER ERVLANDVis mer

- Vi gir lavest pris uansett

DNB forsikring gir ikke bedre pris til de nyeste kundene.

– Hos oss trenger du ikke å forhandle. Vi gir kundene våre den laveste pris vi kan tilby uansett, sier informasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB Skadeforsikring til DinSide.

Med dette mener han at alle kunder, nye og gamle, får den laveste prisen forsikringsselskapet kan gi til akkurat den personen.

Mange forsikringsselskap benytter en to-prismodell basert på betalingsvilje hos kunde. Det vil si at så lenge du ikke selv shopper aktivt rundt på pris hos andre selskaper, betaler du mer for dine forsikringer - sammenlignet med den prisen nye kunder blir tilbudt.

Systemet gjør at de lojale kundene, og spesielt eldre mennesker, taper.

– Når kunden så sjekker priser i markedet og bytter forsikringsselskap, kommer så selskapet med et bedre tilbud i ettertid. Spørsmålet blir derfor: Hvorfor fikk ikke kunden denne prisen i utgangspunktet?

>>> Så lett får du billigere forsikring

Men ikke samme pris til alle

DNB Skadeforsikring har et transparent prissystem.

Informasjonsrådgiver i DNB Skadeforsikring Vidar Korsberg Dalsbø lover at alle deres kunder får lik behandling. Foto: DNB Vis mer


– Derfor vil kunden alltid vite at han/hun oppnår beste pris hos oss, og ikke får én pris som lojalkunde og en annen hvis han/hun er ny kunde, sier Korsberg Dalsbø.

At alle kundene får laveste pris, må imidlertid ikke forveksles med at alle får samme pris. Også hos DNB Skadeforsikring avgjøres prisen du får av bakgrunnsinformasjonen du kommer med. En 25-åring med en Golf GTI vil ikke få samme pris som en 70-åring med samme bil. Du vil også få rabatter, for eksempel ved medlemskap i bestemte fagforeninger.

– Men du vil ikke kunne forhandle frem egne rabatter hos oss. Nye og gamle kunder får samme pris gitt at alle andre forhold er like, forklarer informasjonsrådgiveren.

Se også: – Alle skal få samme rente

Elisabeth Realfsen i Finansportalen mer du bør prute hos forsikringsselskapet. Foto: CF-Wesenberg/Kolonihaven.no Vis mer


Fortsatt smart å prute

To-prissystemet eksisterer imidlertid fortsatt hos de fleste forsikringsselskapene.

– Det er vårt klare inntrykk at selgerne i forsikringsselskapene har fullmakter til å gi rabatter når de gjør en avtale med en ny kunde. Prisen det andre året du har forsikring hos samme selskap kan fort bli svært mye høyere enn den du avtalte som ny kunde, sier daglig leder i Finansportalen Elisabeth Realfsen til DinSide.

Derfor anbefaler Finansportalen forbrukerne å forhandle om pris med jevne mellomrom.

– Hvert tredje år skulle vel de fleste orke, mener Realfsen.

I vår ble det imidlertid sagt at forsikringsmarkedet vil bli mer gjennomsiktig.

Gode eller dårlige erfaringer med forsikringsbransjen? Tips oss på [email protected]