Vi bruker for lite tid i dagslys og får dermed for lite tilførsel av D-vitaminer, viser en ny undersøkelse.  Foto: colourbox.com
Vi bruker for lite tid i dagslys og får dermed for lite tilførsel av D-vitaminer, viser en ny undersøkelse. Foto: colourbox.comVis mer

Vi får for lite sol

Sørg for å få i deg nok D-vitamin - det gjør du best i solen.

Amerikansk forskning viser at antall personer som får tilstrekkelige mengder med vitamin D, har falt med nesten femti prosent fra 1994 til 2004, melder consumerreports.org.

Vitamin D er blant annet kjent for å være kilde til ungdommelighet, og et opphold i solen skal kunne gi oss tilstrekkelige mengder av vitaminet.

Les også: Vitaminguide fra A til Å

Bruker for mye solkrem

Forskerne sammenlignet tall mellom 1988 og 1994 med tall fra 2001 til 2004, og fant at antall personer som fikk tilstrekkelige mengder med vitamin D, hadde sunket med nesten halvparten i løpet av denne perioden.

Noe av årsaken skal være at vi bruker mer tid innendørs, i tillegg til at vi i større grad beskytter oss med høy solfaktor.

Les også: Slik unngår du smøretabbene

Solkrem sørger for å blokkere UV-strålene slik at de ikke gjør huden brent, med solfaktor vil også forhindre at strålene omdannes til vitamin D i kroppen. Utfordringen har derfor vært å finne den riktige balansen mellom hvor mye sol du bør utsettes for, uten at solen gjør skade.

10 minutter er nok

Forskeren kom fram til at kun 10 minutter i sollys tre eller fire ganger i uka, skal være nok. Hvis du er eldre enn 60 år, har mørkere hud, er veldig overvektig eller bor i nordområder der sollyset er mindre intenst, vil du trenge mer.

Det daglige behovet for vitamin D skal være 400 IU (internasjonale enheter), og hvis du ikke kommer deg ut i dagslys, bør du få i deg dosen ved hjelp av fet fisk, margarin, egg eller kosttilskudd, skriver Lommelegen.

Les også: Solmangel kan gi deg vitaminmangel

For lite inntak av D-vitamin kan i verste fall føre til at knoklene går i oppløsning.