Du bør la magemusklene hvile minst en dag mellom hver treningsøkt.  Foto: colourbox.com
Du bør la magemusklene hvile minst en dag mellom hver treningsøkt. Foto: colourbox.comVis mer

Vi avslører 7 treningsmyter

Fjerner situps magefettet, og kan jeg ta dem hver dag?

Det florerer mange ulike oppfatninger om hva som er riktig trening, hva som er skadelig, og hva som gir best resultater. Og det er kanskje ikke så rart, siden vi alle er forskjellige individer, som reagerer individuelt på treningen. Det som funker for deg, funker kanskje ikke like godt for treningskameraten din.

Les også: Jeg kan ikke trene fordi...

Et personlig treningsprogram som er utarbeidet i samråd med en treningsekspert kan derfor være en nyttig investering. Noen grunnregler gjelder imidlertid for oss alle, uavhengig av kjønn, alder og fysisk form. Her er treningsmytene som ekspertene vil avlive en gang for alle:

Myte: Det beste for knærne er å løpe på en tredemølle
Jogging er en flott form for kondisjonstrening, og selv om det å løpe på en tredemølle til en viss grad kan være mindre belastende for knærne dine enn asfalt, vil det alt i alt slite på knærne å jogge, i lengden. Det beste er derfor å krysstrene, det vil si å kombinere løpingen med for eksempel ergometersykling, terrengsykling og trening på stepmaskin.

Myte: Situps fjerner magefettet
Situps er bra for å styrke muskulaturen, men gjør dessverre lite med magefettet. Hvis du ønsker deg flat mage, må du få ned fettprosentene i kroppen. Det er fordi fettet brennes innenfra og ikke utenfra. De delene av kroppen som har høyest fettprosent vil også være de siste stedene du merker forandring. Å utføre regelmessig kondisjons- og styrketrening og føre et sunt kosthold er det eneste du kan gjøre for å nå målet om den flate drømmemagen.

Se video: Slik trener du situps

Myte: Hvis jeg ikke svetter, trener jeg ikke godt nok
Svette er kroppens måte å regulere kroppstemperaturen på. Men hvor mye man svetter er svært individuelt, og mengden svette har også sammenheng med hvor godt trent man er. Når formen blir bedre vil også temperaturreguleringen bli bedre, og svetten øker.

Myte: Apparater er bestandig tryggere enn frivekter
Styrkeapparater er gode verktøy, og kan synes å være enklere og tryggere å bruke enn frivekter, spesielt når man er nybegynner og usikker på teknikkene. Med god veiledning og litt øvelse er imidlertid frivektene minst like bra når du trener styrke.

Se video: Slik trener du push-ups

Myte: Hvis jeg ikke er støl dagen derpå, har jeg ikke trent hardt nok
Stølhet skyldes små brister i muskelfibrene. Dette gir en hevelse og et økt trykk, som igjen fører til at det føles ømt og stivt. Dette er ofte verst to dager etter trening. Det går over av seg selv etter noen dager, og det er ikke farlig. Det kan være en fordel med lett trening med lav belastning når du er støl, men vent med de tunge øktene.

Myte: Det er greit å trene magemusklene hver dag
På lik linje med de andre musklene i kroppen, har også magemusklene behov for å hvile mellom øktene. Små, sporadiske øvelser på en daglig basis vil ikke gjøre noen skade, men intens trening (med flere økter over en ti minutters periode eller lenger), bør du ikke utføre oftere enn annenhver dag.

Test deg selv: Vet du dette om trening?

Myte: For å gå ned i vekt må jeg fokusere på kondisjonstrening og kutte kalorier
Det er ikke nødvendigvis tilfelle. Et opptak av for lite kalorier kan faktisk ha motsatt effekt, og tvinge kroppen til å lagre fettreserver. Og dersom du kun trener kondisjon vil ikke kroppen bygge muskler, som jo er med på å brenne fett. De fleste kvinner bør ikke innta mindre enn 1.200 - 1.300 kalorier per dag, mens menn på sin side bør innta minst 1.700 - 1.800 kalorier per dag.

Kilder: divinecaroline.com og Friskis & Svettis