Foto: Finn.no
Foto: Finn.noVis mer

Vet du hva du skriver under på?

Det er ikke bare Facebook som har oppsiktsvekkende avtalevilkår. Se hva Finn.no krever.

Facebook har fått krass kritikk for sin svært kontroversielle brukeravtale. Avtalen gir Facebook retten til å gjøre nær sagt hva de vil med informasjonen og bildene brukerne laster opp på nettsidene.

Facebook er kanskje blant de verste i klassen, men også andre nettsteder opererer med oppsiktsvekkende brukervilkår. Blant annet den norske markedsplassen Finn.no.

I brukeravtalen til Finn Torget må nemlig brukerne godta at Finn kan gjøre hva de vil i evig framtid med bildene du har lastet opp:

"Ved å legge inn bilder på FINN, aksepteres at FINN torget får en ikke-eksklusiv, evigvarende og vederlagsfri bruksrett til bildene, både i forbindelse med FINN og andre utnyttelsesformer."

Les også: Nå har Facebook snudd

- Litt uklart

Er det OK at Finn.no "eier" bildene du bruker i annonsen? (Avsluttet)
Nei, det liker jeg ikke(71%) 864
Bryr meg ikke(17%) 205
Ja, det er helt ok(13%) 155
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ansvarlig for forbrukersikkerhet i Finn, Lars Vinden, sier det er praktiske grunner til at portalen vil ha rettigheter til brukerbildene.

- Vi vil forbeholde oss retten til å bruke disse bildene i presentasjoner eller markedsføringer, uten å måtte kontakte opphavspersonen hver gang, sier Vinden.

Han forsikrer om at dette er formålet med paragrafen, og at bildene ikke vil bli misbrukt på annen måte. Han erkjenner også at dette ikke kommer klart nok fram av teksten.

- Det er formulert litt vidt og litt uklart. Vi har ikke behov for et så vidt vilkår, så det er naturlig at vi strammer det inn litt, sier Vinden.

Han forklarer at Finn har laget et nytt utkast til brukervilkårene, som vil tre i kraft om kort tid.

- Vi har ikke satt noen dato på det, men det vil tre i kraft ganske snart, sier Vinden, som ikke kan si noe mer konkret om hvordan vilkårene er endret.

BILDESPESIAL: Helsprøe annonser på Finn

- Du selger jo ikke kona

Datatilsynet synes ikke det er problematisk at Finn tar seg retten til fri bruk av bilder fra brukerne, så lenge det er gjenstander som er avbildet.

- Vi kan ikke se at det er noen personvernrisiko, du selger jo ikke kona på Finn, sier seniorrådgiver Gunnel Helmers i Datatilsynet. (Jo da, det er noen som selger kona på nettet, red. anm.)

- Men det er problematisk i forhold til nettsamfunn som Facebook, der du mister kontroll på bilder og personlig informasjon. Men om du mister kontroll over bildet av barnevognen du vil selge, gjør vel ikke så mye, sier Helmers.

Forbrukerombudet har ikke fått inn noen klager fra brukere som mener bildene deres er blitt misbrukt i markedsføring i denne sammenhengen. Seksjonssjef Frode Elton Haug sier til DinSide sier det er en situasjon de ikke har vurdert, og derfor ikke kan uttale seg om.

Aktuelt: Ny Facebook-advarsel