Verdens verste produkter

Mattel og Coca Cola slaktes. Se hvilke andre selskaper som får svi.

Consumers International har kåret de verste merkevarene i 2007.

På listen finner vi selskaper som har markert seg på spesielt negativ måte det siste året. For eksempel gjennom å markedsføre sovepiller til barn, eller å late som at tappevann egentlig er eksklusivt drikkevann.

Her er verstingene, ifølge Consumers International:

Takeda Pharmaceuticals
MARKEDSFØRER SOVEPILLER FOR BARN: Takeda Pharmaceuticals stikker av som den tvilsomme vinneren av The International Bad Product Awards 2007.

Vis mer


Rett før skolestart i fjor høst startet selskapet en reklamekampanje for sovemedisinen Rozerem. Reklamen inneholdt bilder av skolebarn, skolebøker og skolebusser. I tillegg hadde kampanjen hadde følgende slagord:

"Rozerem ønsker å minne deg på at det er tid for skolestart. Spør din lege i dag om Rozerem kan være noe for deg."

Ifølge Consumer international gikk kampanjen uten å nevne de mulige bivirkningene bruk av pillene kan ha. For eksempel er en mulig bivirkning økte selvmordstanker blant deprimerte pasienter.

Slik sover du bedre

En av lekene som ble tilbakekalt. Vis mer


Mattel
DÅRLIGE LEKER: Mattel måtte tilbakekalle over 21 millioner leker rundt omkring i verden, Norge inkludert, i løpet av fem uker i 2007. En av leketypene som ble tilbakekalt skal ha inneholdt over 200 ganger så mye bly som er tillatt i USA. Først prøvde Mattel å skylde på dårlig produksjon i Kina, men senere kom det frem at selskapet selv måtte ta mye av skylden.

- Et klassisk eksempel på å prøve å lure seg unna ansvar. Uansett hvor feilen ligger, ble sikkerheten til forbrukerne satt på spill, og det burde Mattel rette søkelyset mot, skriver Consumer International i en pressemelding.

Vis mer

Disse lekene er farlige

Coca Cola
DÅRLIG MARKEDSFØRING: Coca Cola får kjeft for markedsføringen av vannet Dasani. Vannflasken blir promotert i USA og Sør-Amerika som nærmest et eksklusivt produkt, selv om vannet er tappet fra vanlige springvannkilder.

Dette er ikke første gang Coca Cola får problemer på grunn av dette produktet. I 2004 måtte gigantselskapet Dasani-flaskene fra hyllene i Storbritannia, fordi flaskene ikke innehold annet enn, ja, vanlig vann som du får i enhver husstand.

Vis mer

Kellogg's
MARKEDSFØRER SØPPELMAT TIL BARN: Kellogg's bruker store summer på å markedsføre produkter for barn. Ifølge The New York Times, bruker Kellogg's 27 prosent av sitt enorme markedsføringsbudsjett i USA på å promotere produkter rettet mot barn under 12 år.

Selskapet ender I Australia, for eksempel, brukte selskapet en barne-TV-stjerne for å skape blest om Coco Pops - et produkt som i Australia inneholder 36,5 prosent sukker.

Consumer International melder at de er forpliktet til å stoppe markedsføring av søppelmat til barn, slik at de kan få en sunn start på livet.

Verdens mest verdifulle merker

AKTUELT: