Et eple er en god kilde til fiber, samt en rekke viktige næringsstoffer som vitamin K, som er viktig for beina. Foto: colourbox.com
Et eple er en god kilde til fiber, samt en rekke viktige næringsstoffer som vitamin K, som er viktig for beina. Foto: colourbox.comVis mer

- Verdens sunneste mat

Er du ute etter oppskriften på et sunt kosthold? Disse matvarene gjør trikset.

Hver dag bombarderes vi med nye slankemetoder, dietter og hemmelige triks. Mange lurer på hva som egentlig er den beste dietten.

Vegetar? Veganer? Et kosthold bestående av mye proteiner? Eller hva med lav-kalorikost eller en diett uten melkeprodukter?

For å gjøre valget enda vanskeligere, presiserer eksperter at det ikke finnes en enkelt diett som egner seg for alle.

Men de fleste dietter har én ting til felles: De baserer seg på råvarer som nøtter, bær, bønner og magert kjøtt - uansett om kostholdsplanen går ut på et reduseret inntak av fett, proteiner eller karbohydrater, ifølge Forbes.com.

Det som gjelder for alle disse matvarene er at de inneholder lite sukker.

- Matvarer som dette, som ikke er prosessert og behandlet, inneholder praktisk talt et apotek av næringsstoffer, fytokjemikalier (naturlige kjemiske substanser red.anm.), enzymer, vitaminer, mineraler, antioksidanter, anti-inflammatoriske stoffer og sunt fett, skriver ernæringsfysiolog og forfatter John Bowden, som har definert en rekke matvarer som verdens sunneste.

Hvilke matvarer dreier det seg om? DinSide Helse forteller deg!

Pass opp! Du tror du lever sunt, men det er ikke sikkert du gjør det!
Slankemat som kan gjøre deg feit
Slik ser du at maten er sunn
Dette er en sunn handlevogn

Bær

Alle bær inneholder lite sukker og har et høyt fiberinnhold. Blåbær har vist seg å kunne være gunstig for hjernen fordi den motvirker aldring, og jordbær og bringebær er fulle av en type antioksidant som ser ut til å beskytte mot kreft.

Lev lenger med blåbær

Bønner

Bønner er også en god kilde til proteiner – som er gunstig for å holde vekten, forhindre diabetes, holde blodsukkeret stabilt, unngå hjertesykdom og for å beskytte mot tarmkreft.

De nasjonale anbefalingene er å sørge for å få i seg cirka 25-30 gram fiber per dag, ifølge Helse- og velferdsetaten. Det gjennomsnittlige inntaket av kostfiber i Norge ligger imidlertid på cirka 17gram daglig. En kopp med bønner gir cirka 11-17 gram fiber.

Nøtter

Noen av de største og viktigste studiene som er gjort på helse og kosthold viser at å spise nøtter flere ganger i uken kan redusere risikoen for hjerteinfarkt og hjertesykdom med 30-50 prosent. Og det er ikke mye som skal til: Rundt 30 gram nøtter, enten det er mandler, valnøtter, macadamianøtter eller brasilnøtter, tre til fem ganger i uken, ser ut til å være den magiske formelen.

Les også: Sunt med nøtter

Villaks

Fisk er den ultimate matvaren for å utsetteå aldring. Fet kaldtvannsfisk som villaks, sardiner, makrell og sild inneholder omega-3 fettsyrer som beskytter hjernen og hjertet. I tillegg har disse fiskene en positiv effekt på humøret og reduserer blodtrykket og mengden fettstoff i blodet (triglyserider).

Fisk som medisin

Råmelk

Drikk økologisk råmelk. Denne melken inneholder mer proteiner og antioksidanter. I tillegg er melken en god kilde til såkalt konjugert linolsyre – bedre kjent som CLA, som er kjent for å beskytte mot kreft. Råmelk er også rik på en rekke vitaminer og mineraler og gunstige bakterier som Lactobacillus acidophilus, som blant annet gjenoppretter balansen i magen og fordøyelsen.

Kjøtt fôret på gress

Det kan være hensiktsmessig å spise økologisk kjøtt som kommer fra dyr som er blitt fôret på gress. De har ofte en helt annen fettprofil enn tradisjonelt kjøtt man får i matvarebutikkene. Dessuten er de rike på omega-3 fettsyrer, CLA, proteiner og vitamin B12 – som er viktig for normal nervefunksjon og dannelse av blodceller.

Kjøttet fra disse dyrene er selvfølgelig også uten tilsetningsstoffer, steroider og hormoner som finnes i kjøtt ellers.

Økologisk for hjertets skyld?

Egg

Et lite egg gir mye: den er rik på proteiner, den har et relativt lavt kaloriinnhold (et egg på 60 gram inneholder cirka 70 kcal) og eggeplommen inneholder et stoff som heter kolin, som er viktig for en rekke funksjoner i hjernen. I i tillegg har egget to stoffer som er viktig for synet og øyet.

Egg – bedre enn sitt rykte

Kålprodukter

Kålprodukter som grønnkål, hvitkål og rosenkål inneholder indoler, en antioksidant som skal redusere risikoen for kreft. I tillegg er de svært rike på vitaminer, mineraler og stoffet sulforafan, som renser kroppen og beskytter mot skadelige stoffer.

Epler

Ikke bare vil et eple om dagen holde legen unna, men det vil også holde lungekreft, diabetes og astma unna. Epler er en god kilde til fiber, samt en rekke viktige næringsstoffer som vitamin K, som er viktig for beina, i tillegg til fargestoffet quercetin, som beskytter kroppen mot betennelse. Et eple en halvtime før et hovedmåltid vil dessuten bidra til å regulere appetitten, og dermed også vekten.

Eple – full av antioksidanter

Løk og hvitløk

En rekke studier har vist at både løk og hvitløk har en beskyttende effekt mot mage- og prostatakreft og kreft i spiserøret. Sammen med brokkoli, te og epler skal løk og hvitløk redusere risikoen for død ved hjertesykdom med 20 prosent.

Fem grunner til å spise hvitløk

Granateple-juice

Et glass med granateplejuice om dagen skal visst ha samme effekt som viagra, ifølge forskere ved universitetet i Tel Aviv. Juicen er også fylt med antioksidanter. Andre studier har vist at den kan redusere blodtrykket og mengden fettansamlinger i blodet. Nyere forskning viser at den kan bremse utviklingen av svulster. Den anbefalte dagsinntaket er på 115-225 gram om dagen.

Granateple mot prostatakreft

Grønn te

Selv om all te er bra for deg, skiller grønn te seg ut fordi den inneholder en rekke stoffer som beskytter mot kreft. Det er kjent at grønn te kan beskytte mot en rekke kreftformer som kreft i blæren, bukspyttkjertelen og spiserøret, samt tarmkreft og magekreft. Grønn te skal også være gunstig for vektkontroll.