SE TIL SØR-EUROPA: Landene rundt Middelhavet kommer ikke overraskende godt ut av det når kostholdsguruen skulle finne de sunneste diettene i verden. Foto: Colourbox
SE TIL SØR-EUROPA: Landene rundt Middelhavet kommer ikke overraskende godt ut av det når kostholdsguruen skulle finne de sunneste diettene i verden. Foto: ColourboxVis mer

Verdens sunneste dietter

Stjel rått fra de mest helsebringende kostholdene på kloden.

Er kostholdet ditt så ille og ensidig at selv naboen din er gått lei (samme matos hver dag!)? Forhåpentligvis ikke! Men i stedet for å spise det samme kjedelige om og om igjen, hvorfor ikke la seg inspisere av de mange utenlandske kjøkken?!

I boken «The Five Factor World Diet» poengterer forfatteren og den amerikanske treneren Harley Pasternak at folk fra andre deler av kloden, som Asia, er langt slankere og sunnere, enn i land som USA. Han er overbevist om at man har mye å lære fra resten av verden, når det kommer til sunn matlaging.

I boken oppgir han i hvilke land det spises ekstra sunt, og hvor det i tillegg er høy forventet levealder og bare en liten andel fete personer, ifølge Forbes.com.

Det er åtte grunner til økende fedme

La deg inspirere!

I landene som presenteres i boken til Pasternak, består kostholdet stort sett av lite fett, mye fisk og magre proteiner, samt mye grønnsaker, frukt og belgfrukter.

Man vet at denne typen kosthold blant annet kan redusere kolesterolnivåer – og dermed redusere risikoen for hjertesykdom, samt minske risikoen for kreft.

Pasternak har også observert at de spiser mindre porsjoner i landene han har utpekt i boken sin. Selv om det spises for eksempel mye ost og store kaffedrikker, er det sjelden de «tar den helt ut», slik som mange amerikanere gjør.

- Hvis du velger en eller flere ting fra disse landene og gjør dem til en vane i ditt eget kjøkken, blir du sunnere, du vil gå ned i vekt og holde kiloene unna, forsikrer Pasternak.

Les også: Her er hemmeligheten bak vekttap

Utenlandske kjøkken

Synes du det er godt med mat fra det utenlandske kjøkken? (Avsluttet)
Ja, jeg elsker det! Jeg spiser masse utenlandsk mat. (53%) 185
Jeg spiser cirka fifty/fifty av norsk/utenlandsk mat. (21%) 74
Jeg er ganskje kjedelig på mitt eget kjøkken, men elsker å "eksperimentere" ute på restaurant og i utlandet. (12%) 43
Jeg er litt kresen, men liker noe av det.(10%) 35
Nei, jeg sverger til ur-norsk kost.(4%) 15
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Her er verdens sunneste kosthold

  1. Japan. Her er 1,5 prosent av befolkningen fete og forventet levealder er 82 år.
    Pasternak hyller spesielt grønnsaker som kål, brokkoli og bok choy (asiatisk grønnsak), som japanere spiser mye av. I tillegg er deres viktigste kilde til proteiner fisk og soya, som er bra for hjertet. Japanere spiser dessuten store mengder komplekse karbohydrater (som fordøyes saktere), som næringsrike sobanudler, som er laget av bokhvete. Mange japanere følger også kalorirestriksjoner, ved å spise inntil de føler metthet på omkring 80 prosent.

    Les også: Sushi, som å spille russisk rulett?

  2. Singapore. Her er 1,8 prosent fete og forventet levealder er 82 år. Det høres kanskje rart ut at personer fra Singapore er så sunne og friske, når de tross alt spiser store porsjoner hvit ris gjennom hele dagen. Men dette spiser de stort sett alltid sammen med grønnsaker og fisk, og sjelden kjøtt. Når søtbehovet roper, går de som regel for det brede utvalget av tropiske frukter eller for eksempel mangopudding, som inneholder lite sukker.

    Les også: Eksotiske vitaminbomber

  3. Kina. Her er 1,8 prosent fete og forventet levealder er 73 år. Ikke tro at den kinesiske maten du får fra din lokale take-away er som den ekte varen, forsikrer Pasternak. Ifølge ham er tradisjonell kinesisk kost veldig sunn. To tredeler av kinesiske retter består av grønnsaker, frukt, fullkorn og belgfrukter, som for eksempel bok choy, soyabønner, ingefær, hvitløk og daikon (japansk reddik). Selv om det er vanlig å fritere mat i Kina, er det vanligere å dampe, steke og stue kjøtt og grønnsaker.

    Les også: Den sunneste maten

  4. Sverige. Her er 11 prosent fete og forventet levealder er 81 år. Ja tenk, Pasternak har gitt tommelen opp for kostholdet til søta bror. Han mener svenskene spiser bra til tross for mangelen på frukt og grønnsaker. Nøkkelen, sier Pasternak, ligger i at de spiser mye melkeprodukter, grovt brød, bær og fisk. Litt kalsium om dagen kan bidra til at kroppen brenner mer fett, mens brød det fylt med fiber. Bær inneholder masse viktige antioksidanter, mens laks og sild er bra for hjertet. Pasternak har også lagt merke til at svensker forbrenner kalorier året rundt ved å holde seg fysisk aktive gjennom hele året.
  5. Frankrike. Her er 6,6 prosent fete og forventet levealder er 81 år. Når vi tenker på Frankrike har vi lett for å tenke på store oster, croissanter, paîn au chocolat, ferske baguetter og andre typiske franske fristelser. Så hvordan kan deres kosthold anses som sunt? Pasternak sier nøkkelen her er at franskmenn spiser små porsjoner og de spiser sjelden mellom måltidene. Dessuten spiser de mye grønnsaker, og selv om franskmenn er glad i smør, pleier de å tilberede mat på sunnere måter, som å bake maten.

    Les også: Spis deg ned en størrelse

  6. Italia. Her er 13 prosent fete og forventet levealder er 80 år. Spiser du pizza her hjemme får du ofte en enorm deigklump overfylt av ost og kjøtt. Det er ikke helt det samme som en skikkelig tradisjonell italiensk pizza. Her er bunnen mye mindre, og den innholder dessuten masse grønnsaker. Det er også populært med pasta i Italia, men ifølge Pasternak spiser de det i små porsjoner, ofte som en siderett. Italienere bruker mye umettet fett, i form av olivenolje, som er godt for hjertet. Det er vanlig å grille, posjere, bake og dampe maten her.

    Les også: Pizza som er litt sunnere

  7. Spania. Her er 16 prosent fete og forventet levealder er 80 år. Spanjoler sverger til middelhavskost, som anses som sunt. Denne dietten innebærer mye frukt, grønnsaker, fisk, belgfrukter, olivenolje og nøtter. Det er sjelden at spansk mat friteres, men heller dampes, stekes eller sauteres.

    Les også: Best med Middelhavsmat

  8. Sør-Korea. Her er 10 prosent fete og forventet levealder er 79 år. Her spises det lite fett og mye mat som tofu, nudler, fisk, grønnsaker og kimchi, som er en koreansk nasjonalrett som består av fermenterte grønnsaker. Selv om koreanere også sverger til barbequemat, spiser de bare små porsjoner av dette.
  9. Israel. Her er 24 prosent fete og forventet levealder er 81 år. Det er flere ting i det israelske kjøkkenet som karakteriseres som sunt, som belgfrukter, aubergine og olivenolje. I tillegg spiser de mye urter, krydder og frø. Gurkemeie er for eksempel kjent for sine anti-inflammatoriske egenskaper, og brukes ofte i curryretter. Mynte brukes ofte i taboulisalat, og er rik på magnesium samt vitamin A og C. Dessuten er tahini, altså sesammasse, en viktig ingrediens i hummus, som er israelsk kikertpuré. Sesamfrø inneholder en rekke viktige ingredienser, som kalsium, sink og folat.

    Les også: Eksotiske råvarer krever varmebehandling

  10. Hellas. Her er 25 prosent fete og forventet levealder er 80 år. Grekere er ikke så slanke som de en gang var, ifølge Pasternak. Her er over 60 prosent av befolkningen overvektige. Likevel er det greske kjøkken blitt studert over hele verden, og den berømmes blant annet for å inneholde mye umettet fett, fullkorn, belgfrukter, grønnsaker og fisk. Grekere spiser lite kjøtt, og foretrekker omega 3-rike sardiner, i tillegg til kikerter, bygg, aubergine og paprika.

    Les også: Du spiser 77 kg kjøtt i året!

Pasternak minner tilslutt om at hvis man er opptatt av helsa, vil aller best effekt oppnås ved å spise sunt og trene regelmessig, gjennom hele livet.