Verdens mest verdifulle merker

Verdens mest verdifulle merkevare er fremdeles Coca Cola!

Mange milliarder

En undersøkelse utført av BusinessWeek Online viser at Coca Cola fremdeles er den mest verdifulle merkevaren i verden, skriver danske Penge og Privatøkonomi.

Verdien av merkevaren er oppgjort til cirka 4.200 milliarder norske kroner - noe som svarer til cirka det dobbelte av det norske brutto-
nasjonalproduktet.

Den finske mobilprodusenten, Nokia, er dessverre den eneste nordiske merkevaren som er representert på listen. Den domineres, ikke overraskende, mest av amerikanske produkter - faktisk er hele syv av de ti merkevarene amerikanske.

Hele listen

Hele listen ser slik ut:

Verdifulle merkevarer
RangeringVirksomhet og landMerkevareverdi i milliarder NOK
1Coca Cola, USA4.235
2Microsoft, USA3.570
3IBM, USA3.525
4General Electric, USA3.067
5Intel, USA2.027
6Nokia, Finland1.890
7Toyota, Japan1.753
8Disney, USA1.746
9McDonalds, USA1.724
10Mercedes Benz, Tyskland1.367
Kilde: BusinessWeek Online og Penge & Privatøkonomi


Kilde: Penge & Privatøkonomi, nr. 4, 2007.

Relaterte artikler: