Det kan koste både irritasjon og penger å vente på svar ... Foto: Colourbox
Det kan koste både irritasjon og penger å vente på svar ... Foto: ColourboxVis mer

Venter du deg sinna?

Ikke ring fra mobiltelefonen ...

Vi har sjekket ventetider og priser på ti servicetelefoner du sannsynligvis benytter en eller flere ganger i året. Mens de flinkeste hadde en gjennomsnittlig ventetid på 1 minutt og 15 sekunder, måtte vi vente i gjennomsnitt 15 minutter og 39 sekunder før vi fikk hjelp hos den tregeste i denne sammenlikningen.

I det verste tilfellet måtte vi lide oss igjennom 31 minutter og 12 sekunder med muzak og tastevalg, før de løftet opp luren i den andre enden.

Har du opplevd eksepsjonelt bra eller dårlig telefonservice? Bruk debattforumet til å fortelle andre om det.

Vi har sjekket svartiden hos hvert av de ti selskapene tre ganger, og bruker gjennonsnittstiden til å regne ut hva ventetiden kan koste deg.

- Skuffende

Som du kan se av tabellen, er det If som er kjappest til å svare på telefonen i denne testen. SAS er den som er tregest, både når vi ser på gjennomsnittstiden og med tanke på den drøyeste ventetiden registrert i forbindelse med denne testen: I det verste tilfellet tok det SAS 31 minutter og 12 sekunder å svare oss.

Knut Morten Johansen, Informasjonssjef i SAS. Foto: SAS Vis mer


- Dette er et skuffende resultat, som definitivt ikke er i samsvar med det høye servicenivået vi skal ligge på. Årsaken til dette dårlige resultatet, er at vi akkurat nå har fått et nytt og moderne kontaktsenter system som har barnesykdommer som volder oss noen problemer, forklarer Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

- Vi har selv kontinuerlige målinger på vår egen svartid, og vårt mål er å besvare alle telefoner innen 180 sekunder. Helt siden september og fram til nå nylig har vi hatt et gjennomsnitt på 74 sekunder. Problemet med vårt nye system er definitivt forbigående, så snart skal vi opp på vår høye standard igjen. Vi beklager overfor våre kunder som nå i en periode har opplevd ekstra venting, sier informasjonssjef Johansen til DinSide.

Så mye koster opplysningstjenestene - og denne er billigst

Koster irritasjon og penger

Ventetid koster - både irritasjon, tidsbruk og penger. For det er jo ikke gratis å ringe disse servicetelefonene, selv om mange av dem har blitt billigere de siste årene. Men dersom du må vente i en halvtime, og minuttprisen er 2,99 kroner, blir det fort penger av det.

Vær oppmerksom på at prisene varierer i forhold til hvilken telefon du bruker (fasttelefon kontra mobiltelefon). Mens du betaler 0,89 kroner i oppstartpris samt 0,39 kroner per minutt til servicetelefonene fra fasttelefonen, kan du risikere å måtte betale 0,69 kroner i oppstartspris og 4,39 kroner per minutt fra mobiltelefonen - avhengig av hvilket abonnement du har.

Dette betyr at dersom du har en fem minutters samtale fra fasttelefonen, koster dette deg 2,84 kroner - men dersom du ringer kundetjenestenummeret med eksempelvis et kontantkortabonnement fra Telenor, kan du risikere å måtte ut med 22,64 kroner.

Det kan variere fra selskap til selskap (og nummer til nummer) hvorvidt du blir fakturert for den tiden du står på vent eller ikke. For alle servicetelefonene i denne testen blir du fakturert for ventetiden.

Takster og ventetid (Mobilprisene vil variere med abonnementstype og leverandør.)
SelskapTelefonFasttelefon
oppstartpris/pris per min.
Bredbåndstelefon
oppstartpris/pris per min.
Mobiltelefon/Telenor
oppstartpris/pris per min.
Gjennomsnittlig ventetid (minutter)
Elkjøp telefonsupport815 32 0000,89/0,390,89/0,390,59 el 0,69/ 2,99 el. 4,392)3 min, 1 sek.
Lefdal kundesenter815 58 8000,89/0,390,89/0,390,59 el 0,69/ 2,99 el. 4,392)3 min, 55 sek.
SAS Reisesenter054000,89/0,390,89/0,390,59/1,99 el. 2,991)15 min, 39 sek.
Norwegian kundesenter815 21 8150,89/0,390,89/0,390,59 el 0,69/ 2,99 el. 4,392)3 min, 13 sek.
Tryg Vesta kundeservice040400,89/0,390,89/0,390,59/1,99 el. 2,991)1 min, 23 sek.
If kundeservice024000,89/0,390,89/0,390,59/1,99 el. 2,991)1 min, 15 sek.
DnB NOR048000,89/0,390,89/0,390,59/1,99 el. 2,991)2 min, 59 sek.
NSB kundesenter815 00 8880,89/0,390,89/0,390,59 el 0,69/ 2,99 el. 4,392)4 min, 4 sek.
Nor-Way Bussekspress815 44 4440,89/0,390,89/0,390,59 el 0,69/ 2,99 el. 4,392)3 min, 23 sek.
Ikea kundesenter815 44 0000,89/0,390,89/0,390,59 el 0,69/ 2,99 el. 4,392)2 min, 11 sek.
1) Minuttprisen avhenger av type abonnement. FriHet, Super, Kort&Kontant og Nett&Kontant tar 2,99 per minutt, mens de ørige abonementstypene hos Telenor tar 1,99 kroner per minutt.
2)Startprisen og minuttprisen avhenger av type abonnement. Oppstart for kontantkort koster 0,69, alle andre koster 0,59 kroner. Minuttpris for Super eller kontantkort er 4,39 kroner/minutt, mens alle andre abonnementstyper tar 2,99 kr/min.


Dette koster ventetiden

Dette betyr at du for de tre selskapene med lengst ventetid i denne testen, må betale følgende ved bruk av fasttelefon og mobiltelefon med Telenor Kort&Kontant-abonnement. Vær oppmerksom på at prisene varierer med de ulike operatørene og abonnementstypene.

SAS 05400 - gjennomsnittlig ventetid på 15 min, 39 sek.
Fasttelefon: 7 kroner
Mobil: 47 kroner

Den drøyeste ventetiden vi opplevde av de tre oppringningene vi gjorde til SAS' kundetelefon, var på 31 minutter og 12 sekunder. Dette kostet oss 13 kroner fra fasttelefon eller 94 kroner fra mobiltelefon.

NSB 815 00 888 - gjennomsnittlig ventetid på 4 min, 4 sek.
Fasttelefon: 2,50 kroner
Mobil: 18,50 kroner

Lefdal 815 58 800 - gjennomsnittlig ventetid på 3 min, 55 sek.
Fasttelefon: 2,50 kroner
Mobil: 18 kroner

Slik unngår du å betale

Disse kan hjelpe deg med datagenererte svar. Foto: Montasje Vis mer


Du kan spare deg for utgifter til ventetid og telefontakst i det hele tatt, ved å benytte deg av tilbakeringfunksjonen som mange tilbyr. Vi fikk tilbud om å legge igjen telefonnummeret vårt og bli oppringt, heller enn å sitte i telefonkø, hos kun ett av selskapene i denne testen, og det var Ikea. Men flere av selskapene har dette som et alternativ via nettsidene sine: Du kan altså taste inn telefonnummeret ditt,og så blir du oppringt av en kundebehandler. Slik får du ingen utgifter ved samtalen overhodet.

Etterhvert er det også mange som tilbyr deg online hjelp: "Eva" hos SAS, "Lene" hos If og "Anna" hos Ikea er klare til å gi deg svar på dine spørsmål døgnet rundt - men disse gir imidlertid kun datagenererte svar. Noen gir deg også muligheten til å chatte med virkelige mennesker - som eksempelvis If - men kun innenfor vanlig kontortid.

Plaget av telefonselgere? Slik slipper du unna

Når får du service?

SelskapÅpningstid telefonsupport
ElkjøpMan-fre 9-19, lør 10-15
LefdalMan-fre 9-19, lør 10-15
SASMan-fre 7-22, lør 9-17,søn 9-22
NorwegianMan-fre 6-22, lør og søn 8.30-19.30
Tryg VestaMan-tor 8-20, fre 8-18
IfMan-fre 8-21, lør 9-17, søn 12-19
DnBAlle dager 8-22
NSBAlle dager 7-23
Nor-Way BussekspressMan-fre 7-22.30, lør 7-15.30, søn. 7-22.30
IkeaMan-fre 9-20, lør. 10-18
Informasjonen er innhentet fra selskapenes nettsider. Vi tar forbehold om feil og endringer.


Det er selvsagt også store variasjoner i åpningstider på kunde- og supporttelefonene. Mens noen stenger linjene allerede klokken 19, har andre åpent til 22. Mange kan oppleve at kundetelefonen er stengt før de kommer seg hjem fra jobb, eller at supporttjenesten allerede har tatt kvelden når du er i desperat behov for hjelp.

Her kan du se åpningstidene for kunde- og supporttjenestene som vi har sjekket i denne omgang.

Har du opplevd eksepsjonelt bra eller dårlig telefonservice? Bruk debattforumet til å fortelle andre om det.