GRATIS: Disse Koss Porta Pro-hodetelefonene betalte jeg ingenting for. Jeg betalte selvsagt for de forrige, men hadde jeg ikke fått elektronisk kvittering måtte jeg ha betalt for disse også. Papirlapper er jeg dårlig på.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
GRATIS: Disse Koss Porta Pro-hodetelefonene betalte jeg ingenting for. Jeg betalte selvsagt for de forrige, men hadde jeg ikke fått elektronisk kvittering måtte jeg ha betalt for disse også. Papirlapper er jeg dårlig på. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Velsignet være elektronisk kvittering

Endelig kan også vi med rotete lommebøker få det vi har krav på.

Gjennom oppveksten min har det vært diverse lover og regler å følge: Man måtte leke med Lego, ikke Playmo. Senere måtte man spille Nintendo, ikke Sega. Og i ungdomstiden måtte man ha Koss Porta Pro-hodetelefoner, ikke noe jålete Sony-greier.

Lego-loven er ikke like aktuell lenger, men Porta Pro-regimet har jeg fulgt til voksen alder.

En av fordelene var hodetelefonenes livstidsgaranti. Man har selvsagt reklamasjonsrett på hodetelefoner som på alle andre produkter, men Porta Pro-ene skulle være en svært enkel affære å få erstattet om de sang på siste vers.

Jeg skriver "skulle", for personlig var jeg alt for dårlig til å utnytte muligheten. Kvitteringen forsvant hver gang, og jeg punget ut for nye hodetelefoner når pluggen sviktet. Noe som ikke skjedde så rent sjeldent.

Men nå er det andre boller. Nå har jeg forstått verdien av elektroniske kvitteringer.

Be om digital kvittering på epost - det kan løse flere problemer på én gang

MIN LOMMEBOK: Slik ser lommeboken min ut. Det finnes bedre steder å oppbevare kvitteringer. Men det aller beste er å ikke oppbevare noe som helst. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Du må spørre selv

Ved siste Porta Pro-innkjøp innså jeg at en DinSide-journalist ikke kan kjøpe nye hodetelefoner hver gang de gamle kaster inn håndkledet. Spesielt ikke når de tross alt leveres med livstidsgaranti.

Så etter å ha dratt kortet hos min lokale Elkjøp, ba jeg om forbrukergudenes gave til menneskeheten: En elektronisk kvittering, som ligger lagret på deres systemer, og aldri kan mistes.

- Du har fått kvittering? spurte kvinnen i kassen forvirret, og pekte på papirlappen.

- Ja, men om du kan registrere det i systemet deres slipper jeg vel å ta varen på den?

- Jo, forsåvidt, innrømmet kvinnen, og tastet noe motvillig inn kjøpet.

- Flott, svarte jeg, og kastet papirlappen ved utgangen.

Hvor lenge varer egentlig en livstidsgaranti?

Sannhetens time

Et halvt år senere gikk det som det ofte går med hyppig brukte hodetelefoner i lavere prisklasser: Kontakten med mobilen min ble dårligere og dårligere. Lyden ble borte i høyre øre, så i venstre.

Har du noen gang kjøpt nytt produkt fordi du har mistet kvitteringen? (Avsluttet)
Ja, mange ganger!(44%) 561
Det har skjedd, ja...(39%) 503
Aldri!(17%) 212
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Dermed troppet jeg spent opp på Elkjøp for mitt livs første Porta Pro-bytte.

Etter først å ha stått i kø for å spørre en kundebehandler om hvordan jeg skulle gå frem, for så å ha stått i ny kø på deres servicesenter for å bytte inn hodetelefonene mot et papir, og så å ha stått i en tredje kø for å få bytte papirene mot et nytt sett, viste det seg at trikset fungerte som planlagt.

At papirlappen ikke lenger lå i lommeboken min var ikke noe problem. Den elektroniske kvitteringen gjorde jobben; jeg trengte bare å vise legitimasjon. Og det pleier jeg heldigvis ikke å miste.

Derfor kan du ikke bruke egne hodetelefoner på flyets systemer

En evig runddans

- Kan jeg få en ny elektronisk kvittering? spurte jeg mannen bak kassen da alt var ordnet.

- Du har fått kvittering? spurte mannen forvirret og pekte på min nye papirlapp.

- Ja, men om du kan registrere det i systemet deres slipper jeg vel å ta varen på den?

- Jo, kjøpet ligger allerede inne, men vi vil helst at du tar med papirkvitteringen også, svarte mannen.

- Flott, sa jeg, kastet papirlappen ved utgangen og satt fornøyd på meg mine nye hodetelefoner.

NB: En "elektronisk kvittering" i Elkjøps øyne er en kvittering som blir sendt til deg på epost. Dette er også noe du kan spørre om, som beskrevet her. Systemet jeg har brukt for å få byttet mine Porta Pro kaller Elkjøp en registrering av varen på kundens navn. Men konseptet er altså det samme, uten at Elkjøp kan garantere for at registreringen ligger i systemet til evig tid, eller at alle butikker kan finne den. For å være på den sikre siden lønner det seg med andre ord å i tillegg be om å få tilsendt kvitteringen på epost.

Hvordan behandler du kvitteringer? Del erfaringer under artikkelen, og stem over!