Velg riktig tv-tilbyder

Vær bevisst i valget av tv-tilbyder, oppfordrer Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Overgangen til det digitale bakkenettet er i gang.

- Forbrukerne må være kritiske til informasjonen de får før de velger ny tv-tilbyder, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Tirsdag slukkes de analoge sendingene i Østfold. Husstander som mottar analoge tv-signaler i dag, vil få svarte skjermer om de ikke har funnet ny leverandør av tv-sendinger.

Det finnes flere alternativer for de fleste som berøres av slukkingen, men det er viktig å være bevisst til informasjonen du får når du er på utkikk etter tv-tilbyder.

Digital tv på minibudsjett

Sett deg inn i tilbudene

Flere tilbud frister med enkel og fri installasjon og lave priser, men du bør sette deg godt inn i de forskjellige tilbudene før du bestemmer deg for hvem du skal velge.

Det er også viktig å være klar over at alle de største tilbyderne nå kan tilby de store norske kanalene, og du er ikke som før nødt til å velge tilbyder ut fra ønsket om å ha enten NRK-kanalene, TV 2 og TVNorge - eller NRK-kanalene og TV 3.

Stiller spørsmål til NRK og TV 2

Forbrukerombudet har lagt merke til at NRK og TV 2 driver med utstrakt informasjon om slukkingen med henvisning til 09595, som er telefonnummeret til NTVs og Rikstvs kundesenter. Forbrukerombudet har stilt spørsmål om informasjonen som gis er god nok, eller om det er for mye markedsføring av Rikstv.

- Jeg vil anbefale forbrukere som søker informasjon om slukkingen av analoge sendinger å gå inn på Medietilsynets informasjonsside, www.digitaltvinorge.no, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukerombudet er opptatt av at ingen skal få svarte skjermer, samtidig som det er viktig å passe på at ingen kjøper noe de ikke trenger eller inngår avtaler med urimelige vilkår.

Må jeg ha en boks til hver TV?

Dersom du mottar tv-signaler via kabel-tv, parabol/satellitt eller bredbånds-tv, berøres du ikke av slukkingen.

AKTUELT: