Vekt– og slankeråd

Vekt- og slankeråd

Jeg har ubehagelig mye fett rundt magen, hva skal jeg gjøre, spør en kvinne. Ei jente på 16 år har slanket bort 60 kg og veier nå 43 kg. Hun spør hva hun
skal gjøre for å få tilbake menstruasjonen. Her kan du lese de siste spørsmål og svar hos Kostholdseksperten:

Av: Hanna Hånes

Magefett
Jeg er en kvinne som har for mye magefett, men hvordan skal jeg bli kvitt noe av det? Når jeg slanker meg,eller prøver på det, blir mavefettet sittende. Jeg er 162/63kg, og synes jeg blir for tynn på resten av kroppen ved slanking. Jeg er hele 95-96 cm rundt magen, ,og det blir vanskelig med klær også, pluss at det er ubehagelig . Er det ikke annen utvei enn fettsuging for meg?

Mvh Ellinor.

Svar: Arvelige egenskaper og hormoner bestemmer hvordan fettet fordeler seg på kroppen. Utover dette kan alkohol og stress medføre at man får en hormonbalanse som stimulerer til lagring av magefett. Det kan virke som om du har arvelige egenskaper som gjør at fettet lett legger seg på magen. Jeg vil anbefale deg at du slanker deg noen kilo ved hjelp av kost og mosjon. Da vil både noe magefett og fett ellers på kroppen blir borte. Prøv å gå ned så mye at magefettet ikke lenger føles så ubehagelig. Slank deg langsomt, slik at du ikke forbrenner unødig mye muskelvev. Sannsynligvis må du leve med noe magefett. Den helsemessige ulempen ved dette kan du motvirke ved å holde deg i aktivitet, ikke røyke og være forsiktig med alkohol, samt spise et variert kosthold. Hvis du liker å trene, kan du trene litt med vekter og på den måten muskelvevet på kroppen. For eksempel kan trening i et treningssenter være fint.

Hilsen Hanna.

Undervektig

Jeg er en jente på 16 år, jeg er 1.63 høy og veier 43 kg. Da jeg var 14 år gammel, slanket jeg bort 60 kg på et år, så jeg var ganske overvektig. Etter denne perioden begynte jeg å veie det jeg spiste, men jeg kastet det opp igjen etterpå. I dag spiser jeg dette:

Frokost: 2 små solsikke-brødskiver med leverpostei og agurk og 1 glass skummet melk. Brødskivene veier tilsammen 30 g.

Middag: 50 g potet, 100 g kjøtt eller fisk og 1-2 glass fun light.

Kveldsmat: Det samme som til frokost.

Ved siden av dette trener jeg fire ganger i uka. Jeg har ikke hatt menstruasjon på fem måneder. Jeg vil gjerne få noen gode råd om hva jeg skal gjøre for å få tilbake menstruasjonen igjen.

Takk på forhånd. Hilsen NN.

Svar: Du må ha gjort en formidabel innsats og vist stor viljestyrke ved å klare å gå så mye ned i vekt. Problemet for deg er vel å finne et nytt balansepunkt. Du vil få tilbake menstruasjonen hvis du klarer å gå opp noen kilo i vekt. Du har en BMI på litt over 16 og er undervektig. Du bør nok ikke veie mindre enn 50 kg. Etter det jeg kan tolke brevet ditt, har du fått en spiseforstyrrelse. Du klarer å komme ut av den hvis du tar tiden til hjelp. Jeg
synes at det første målet ditt kan være å spise dobbelt så mye som du gjør nå. Du synes kanskje det høres forferdelig mye ut, men du kan for eksempel gjøre det ved å legge inn to mellommåltider og spise mer til middag. Start med et mellommåltid med en skive brød og et glass melk eller juice. Så øker du til to slike mellommåltider, deretter øker du til to skiver hver gang. Samtidig øker du middagmåltidet sakte slik at du i løpet av to-tre uker spiser dobbelt så mye, eller du øker middagen når de to mellommåltidene er på plass. Gjør det på den måten som du tror er best for deg, poenget er at du lager deg en tidsplan og følger den. Fire-seks uker kan være en passende opptrappingsperiode.

Du må du ikke trene mer enn du gjør nå, gå heller ned til to-tre treninger i uka. Prøv å være snill med deg selv, gjør noe du liker og som er hyggelig. Det som gir deg glede, kan få tankene bort fra maten. Det vil hjelpe hvis du har noen å snakke med, og som kan oppmuntre deg, f eks helsesøster eller en venninne. Du er kanskje redd for å gå for mye opp i vekt. Men hvis du øker matmengden forsiktig og bare spiser til måltidene, vil du beholde kontrollen og samtidig få tilbake en frisk kropp. Fortsett å øke til du blir kvitt tankene på mat. Fortsett med trimmingen uten å overdrive, den vil også hjelpe deg til å unngå framtidig overvekt. Lykke til!

Beste hilsen Hanna.

PCO, GI og rugbrød

Har akkurat oppdaget mye nyttig informasjon vedrørende PCO og lavt blodsukker. Veldig rart at ikke mine leger (fastlege og gynekolog) har nevnt
denne sammenhengen. Men nå vil jeg forsøke mat med lav glykemisk indeks og har noen spørsmål i den forbindelse. - Det står om denne maten at grovt brød er bra, gjerne knekkebrød. Av mel forstår jeg at rug er bra. Hvordan kan da rugknekkebrød ha en glykemisk indeks på 70? - Pasta er anbefalt i denne kosten. Jeg føler meg mett rett etter å ha spist pasta (m/kylling og grønnsaker), men etter en stund får jeg et sug imagen og føler meg veldig sulten. Dette virker jo ikke riktig i med tanke på at en slik diett skal gi metthetsfølelse lenger?
Takknemlig for svar, Elisabeth.

Svar:Rugbrød og rugknekkebrød kan være så mangt. Det er mørkt rugbrødet av typen pumpernickel som har lav glykemisk indeks. Grovt brød med mye fiber og hele korn, enten det er rug eller hvete, vil også ha forholdsvis lav glykemisk indeks. Metthetsfølelsen vil også variere med størrelsen på måltidet. Hvis du spiser lite, vil du få et sug . Det er et tegn på at du har spist mindre enn du trenger og går ned i vekt. Hvis du har en vekt du er fornøyd med, kan du øke måltidsporsjonen. Hvis du vil gå ned i vekt, kan spise såpass mye at du bare får et svakt sug. De fleste som går ned i vekt, må leve med et lett sug. Hvis du har endret måltidsmønsteret og kostvanene, kan det være at du får sug inntil de nye kostvanene er innarbeidet.

Hilsen Hanna.

Redd for USA-tillegg

Hei jeg er en jente på 18! Jeg flytta til USA nå i sommer. Jeg skal bare være her til juli, men jeg har lagt på meg så mye at jeg er redd jeg! Jeg har begynt
å tenke at jeg må slutte å spise for å gå ned i vekt. Jeg lurer på en ting, kan man leve på vann i to uker og deretter spise veldig sunn mat? Vil det hjelpe meg å gå ned i vekt? Jeg lurer på om jeg kan leve på selleri og gulrot en stund? Så har jeg et annet spørsmål. Noen ganger så får jeg et veldig sukkerbehov, hvorfor får jeg det?

Hilsen ei redd jente.

Svar: Som en liten trøst kan jeg fortelle at du ikke er den første som har gått opp i vekt under opphold i utlandet, og kanskje særlig USA. Jeg vet ikke
den direkte årsaken, men jeg gjetter på disse: Mye mer sukker enn man er vant til hjemmefra, mer lett-tygget mat med skjulte kalorier, hyppige
måltider/småspising og mindre mosjon. Kanskje også litt kjede- eller trøstespising. I først omgang tror jeg det er lurt om du har som mål ikke å gå
opp mer i vekt, og kanskje gå ned litt. Sett deg som må å være litt aktivitet hver dag, kanskje er det et helsestudio du kan besøke, eller en aerobicsgruppe? Dernest kutter du ut absolutt alt sukker. Drikk vann og naturlig mineralvann, eventuelt kunstig søtet cola og urtete. Unngå all softis, milk shake, søt yoghurt og lignende kaloribomber som bare altfor lett kan skli ned. Vær forsiktig med dressinger, de kan ofte være meget fettrike. Prøv å holde deg til faste måltider hver dag, minst fire, og ikke spise/drikke kaloriholdige varer utenom. Hold deg til skummet melk. Hvis dette fungerer, kan du etter et par uker gå over til forsiktig slanking. Spis da litt mindre til hvert måltid. Ikke bråslank deg med vann, da mister du mye muskelvev og hele opplegget har lett for å sprekke. Du kan dessuten bli syk, garantert blir du slapp og lite opplagt. Selleri og gulrot kan være ok som mellommåltider når du blir sugen på noe, men det er ikke nok. Også slankere må dekke sitt basale energibehov med mat! Sukkerbehov kan ha flere årsaker, mange får sukker-sug når de spise/drikker sukker fordi blodsukkeret da blir mer ustabilt. Her er løsningen å unngå sukker og lettfordøyeløig mat som loff og kjeks. Mørketidsdepresjon er en annen vanlig årsak, da er lysbehandling eller daglige turer i daglys ute løsningen.

Lykke til med vektreguleringen. Hilsen Hanna.

mozon.no 12.01.2002

Flere spørsmål og svar om vekt og slanking .
Generelle kostholdsspørsmål .