Vekk med VM-vommen

Har du lagt på deg noen kilo under VM? Er ølen og potegullet som et spekk rundt midjen? Her er noen enkle slanketips for ølhunder.

Fotball-VM på TV er ikke bare fryd og glede. Etter finalens siste scoring er det mange som oppdager at shortsen sitter stramt og magen slettes ikke ligner på en six-pack. Her er tips for en flatere mage.

- For to av tre menn er øl den tyngste lasten å kvitte seg med. Mens mange kvinner heller tar et glass vin, kan gutta hive nedpå 5-6 halvlitere. Det fungerer dårlig dersom målet er å gå ned i vekt, forteller slankeekspert Jeanette Roede til Mozon.

På toppen av det hele øker appetitten når vi drikker, og kombinert med at hemningene forsvinner, ender det med at vi spiser mer.

- Faren for hengemage er like stor som faren for hangover. Mange menn blir overrasket over hvor mye de går ned i vekt ved å kutte ned på antall pils, sier hun.

Trim selv
For mange menn er øl knyttet opp mot hyggelige sosiale situasjoner med guttegjengen, på puben eller foran favorittlaget på tv.

- Fotball og øl er en grei kombinasjon. Poenget er at du bør trimme litt selv også, ikke bare sitte foran tv-skjermen, sier Jeanette som gir følgende trøst til ølhunder:

En flaske pils kan trimmes bort med rundt 20 minutter rask gange. Men dersom det går med en sixpack i løpet av kampen, snakker vi om to timers rask gange. Setter du i tillegg fram potetgullposen må du nok ut på en riktig langtur.

Og nå som VM er slutt kan jo du trimme litt mer i sengehalmen.

- Nøkkelen til en sunnere livsstil er et balansert forhold mellom mosjon og alt man spiser og drikker, mener hun.

Jeanette er imidlertid skeptisk til det nye lavkalori-ølet.

- Det nye lavkalori-ølet inneholder færre kalorier enn annet øl, men vårt råd er likevel å velge det ølet du liker, og heller begrense inntaket noe. Det blir som lørdagsgodt for barna. Det er lov å kose seg litt, men ikke la det bli for mye, sier hun.

De største lastene:

MENN:

1) Øl. (En halv liter pils, 200 kalorier. En halv liter alkoholfritt øl, 125 kalorier)

2) Fett pålegg (To skiver salami, 80 kalorier. To skiver kokt skinke inneholder bare 20 kalorier)

3) (For) store måltider

4) Fastfood (En Big Mack hamburger, 530 kalorier. En 80 grams grillpølse med brød, 280 kalorier)

5) Kaker og desserter (En bolle 170 kalorier, et stykke wienerbrød med mandelfyll, 238 kalorier.)

Kaloriforbruk: En gjennomsnittsmann som ikke er spesielt aktiv forbrenner 2800 kalorier i løpet av et døgn. Med mer trim, forbrennes flere kalorier.

KVINNER:

1) Søtsaker, spesielt sjokolade (En 67 grams melkesjokolade, 360 kalorier)

2) Vin (Ett glass,1,5 dl; 100 kalorier. Et glass rusbrus 90 kalorier)

3) Småspising mellom måltidene

4) Kaker og desserter (En muffins 400 kalorier.)

5) Salt snacks (En håndfull peanøtter: 125 kalorier. En liten pose potetgull, 100 gram. 525

 

Mozon.no, .07.2006