Veier for lite

Personer med undervekt kan ha like store problemer som overvektige. Slik går du opp noen kilo.

Det er ikke alle som har problemer med for mange kilo. Noen få har et motsatt problem: De går ikke opp i vekt. Men å legge på seg kan være like vanskelig som å slanke seg.

Sårende kommentarer
Mens overvekt jevnlig får oppmerksomhet i media, blir gruppen av undervektige nærmest glemt. Ingen ville finne på å si at en overvektig person har spist for mye dessert, mens undervektige stadig får kommentarer om at de må spise mer.

- Det virker som om folk synes det er mer greit å kommentere de som er smale. Man tenker ikke på at selv om du er undervektig, kan du lide av vekten sin, sier Yvonne Linné, lege ved overvektsenheten på Karolinska universitetssjukhuset, til Aftonbladet.

Antallet undervektige i Norge, er lavt. Mange steder regnes du som undervektig hvis du har en BMI på under 20, mens WHO har satt en grense på BMI mindre enn 18,5.

I 2002 var to prosent av Norges kvinner undervektige, mens ingen menn ble registrert som undervektige. Helt unge og eldre kvinner er mest representert, skriver Statistisk sentralbyrå.

Spis sunt
Mange undervektige ønsker å gå opp i vekt. Tilsynelatende er den enkleste måten å spise sjokolade og andre søtsaker. Slik er det imidlertid ikke.

- Du bør spise matvarer som gir ekstra energi og som øker fettinntaket med en gunstig type fett. Du kan for eksempel ta margarin på brødet, majones eller dressing på salaten, ha nøtter og rosiner i salaten og spise fete fiskepålegg, sier Henriette Øien, seniorrådgiver ved Sosial- og Helsedirektoratet til Mozon.

Hun sier videre at du bør vedlikeholde fysisk aktivitet og gjerne trene styrke.

- For friske personer gjelder det å spise regelmessig. Mengden mat spiller også inn, sier Øien.

Mens overvektige får beskjed om å droppe mellommåltidene, bør undervektige faktisk ha minst tre mellommåltider per dag, skriver Aftonbladet.

Hvis ingen av disse rådene hjelper, anbefaler Øien å spise litt mer per måltid.

Kan være skadelig
Undervekt kan faktisk være like skadelig som overvekt.

- Hvis du er undervektig, får kroppen for lite energi, du blir slapp og uopplagt. Hvis det går over lengre tid, kan du utvikle mangel på næringsstoffer, sier Øien.

Undervektige har ofte mindre fett på kroppen enn nødvendig. For lite fett kan ved alvorlig sykdom være dødelig. Undervektige risikerer dessuten benskjørhet og dårlig blodsirkulasjon. I ekstreme tilfeller kan kvinner få mangel på østrogen og miste menstruasjonen.

Sier BMIen din at du er undervektig, er det likevel ikke sikkert du er i faresonen. Mange er naturlig slanke, selv om BMIen sier noe annet. Risikogruppen består av personer som er tynne på grunn av sykdom, dårlig appetitt og dårlig stoffskifte.

- For noen unge mennesker er det naturlig å være tynn, uten at de risikerer skader. Vi er forskjellig skapt, og noen må jobbe mer for å legge på seg, sier Øien.

 

Mozon, 10.7.2006