Vegetarmat for hjertet

Kan du gjøre noe for å holde hjertet og blodomløpet i form? Spis mer grønnsaker, er svaret til amerikanske forskere.

I følge amerikansk forskning og forsøk på mus, mener ekspertene at et kosthold rikt på grønn mat kan gjøre godt for hjertet, skriver BBC.

Resultatene fra studien viser at musene, som ble foret med en grønnsaksblanding som inkluderte gulrøtter og erter, reduserte opphopning i fettlagre med 38 prosent.

Eksperter i Norge er også enige, selv om denne studien kun er en bekreftelse på tidligere studier gjort på samme område.

- Denne studien føyer seg til en rekke studier som viser at grønn mat er hjertevennlig. Mye tyder på at det er antioksidantene i grønnsakene som reduserer harskningen, sier indremedisiner Fedon Lindberg.

Selv om stadig færre av oss rammes av hjerteinfarkt, viser beregninger at rundt 12 000 - 15 000 nordmenn får akutt hjerteinfarkt i Norge hvert år.

Hjerteinfarkt oppstår oftest som følge av åreforkalkning og vi får flest infarkt på morgenkvisten.

Vegetarmus
Forskerne ved Wake Forest University School of Medicine i North Carolina, gjorde forsøkene sine på mus som ble oppdrettet slik at de raskt utviklet åreforkalkning - som defineres som fortykkelse og stivhet av pulsårene som et resultat av opphopning av fettstoffer (kolesterol) og kalk.

Halvparten av musene i forsøket ble foret på en diett som ikke inneholdt grønnsaker, mens den andre halvparten spiste blant annet brokkoli, grønne bønner, mais, erter og gulrøtter.

Forskerne målte mengden med kolesterol i blodkarene etter 16 uker og fant 38 prosent mindre plakk (samling av fett/kolesterol på innsiden av årene) i arteriene til musen som hadde spist grønnsaker, enn hos de andre musene.

- Mens alle vet at det er sunt å spise mer grønnsaker, har ingen tidligere klart å vise at det kan hindre utviklingen av åreforkalkning, sier Dr. Michael Adams, som ledet studien.

Han legger også til at resultatene viser at et kosthold rikt på frukt og grønnsaker, kan hindre fortetning av arteriene og dermed redusere risikoen for hjertesykdom.

- Det er en kjent sak at åreforkalking knyttes opp mot betennelse i arteriene, legger han til.

Andre forskere som har kommentert studien er også positive til resultatene, men mener likevel det er behov for ytterlige forsking.

Den amerikanske studien er publisert i tidsskriftet Journal of Nutrition.

Polymåltidet
Ønsker du å spise en kost som gjør godt for hjertet, anbefaler Fedon Lindberg "polymåltidet".

I følge en gruppe forskere som publiserte sine resultater i tidsskriftet British Medical Journal (BMJ) i desember 2004, kan et daglig polymåltid øke mannens totale levetid med 6,6 år i tillegg til ni flere leveår uten hjerte- og karsykdommer. For kvinner er tallene henholdsvis 4,8 leveår og 8,1 år.

Det daglige polymåltidet består av:
1,5 desiliter vin (og helst ikke mer)
114 gram fisk (fire ganger i uken)
100 gram mørk sjokolade
Til sammen 400 gram forskjellige frukt og grønnsaker
2,7 gram fersk hvitløk
68 gram mandler (omtrent en og en halv neve)

Med daglige polymåltider samt inntak av forskjellige nøtter, frø og belgfrukter, stiller du sterkt i kampen mot, ikke bare hjerte- og karsykdommer, men også forskjellige krefttyper, Alzheimers sykdom, astma, allergier, revmatisme, diabetes og andre betennelsestilstander.

 

Mozon.no, 20.06.06