Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Vårpuss for valkene

Har magen din vært godt bortgjemt i store ullgensere i vinter og henger nå faretruende over buksekanten? Da bør du lese videre:

Mange tenker med skrekk og gru på at det går mot bikinisesongen. Vinterens tjukke ullgensere skal snart erstattes med sexy små sommertopper, gjerne i navlelengde.

Hos gutta kan det dreie seg om stramme t-skjorter, som viser frem hver eneste muskel på bryst og mage….. og hver eneste valk.

For mange er vinteren ensbetydende med at buksa blir litt strammere. Men heldigvis et dette noe du kan gjøre noe med.

Her viser vi sju enkle steg til en flatere mage:

1. Spis frokost. Det er viktig å spise en ordentlig frokost, som inneholder fiber, egg eller kjøtt, frukt og grønt. Det setter fart på forbrenningen. Spis deretter hver 3.-4. time, og husk å spise og drikke langsomt. Tygg maten nøye!

Les også: Slank av frokost

2. Ha med snacks. Ha alltid noen lette og gode snacks tilgjengelig, som usaltede cashewnøtter, hasselnøtter, mandler, frukt eller grønnsaker. Men ikke mer enn én neve nøtter om dagen!

3. En rask tur. Gå en rask halvtimes tur om dagen. Dette øker forbrenningen. Strekk godt ut. Du ser slankere ut med en god holdning. Tren midjen ved å balansere på en pilatesball foran TV-en.

4. Unngå sukker og hvitt brød. Prøv å styre unna raffinerte matvarer med høy GI for å unngå berg-og-dal-bane-effekt på blodsukkeret.

5. Spis mer proteiner.Proteinrik mat gir en bedre metthetsfølelse. Spis også mer av det sunne og riktige fettet. Det metter nesten like bra som protein og øker forbrenningen like mye.

6. Drikk mye vann. Fyll opp vannlagrene og drikk gjerne 1-1,5 liter vann om dagen.

7. Ikke slank deg. Ikke gå på beinharde slankekurer der du nesten ikke kan spise noe. Ja, du vil oppleve å gå ned i vekt, men du vil mest sannsynlig oppleve å gå opp igjen like raskt.

Flere råd? Her er flere veier til en slank mage

Kilde: Expressen

Ja-, tja- og nei-mat

Ja og nei mat:Tja-mat:Nei-mat:
Fisk, fugl og skalldyr. Gjerne fet fisk som laks, makrell, sild.Pasta. Kok pastaen al dente og skyll den i kaldt vann. Og spis maks 2 dl per dag.Hvetemel
Rødt kjøtt og egg er også bra, men i mindre mengder.Ris. Maks 2 dl per dag.Sukker
AvokadoPotet. Maks to om dagen.Transfett
Sterkt krydderBrødIkke slank deg. Da vil du bare gå opp igjen i vekt.
Eddik og sitron på salaten reduserer den glykemiske indeksen (GI)Maks fem stykker frukt om dagen. 
Oliven- og rapsolje  
Belgvekster og bønner  
Linfrø  
Havregrynsgrøt  
Frukt og grønt som paprika, broccoli, blomkål, løk, salat, tomat og gulrot.  
Nøtter  


Først opprettet: 28.03.07
Sist oppdatert: 17.04.07