Fotball er en av idrettene med flest skader. Men oppvarming hjelper Foto: Colourbox.com
Fotball er en av idrettene med flest skader. Men oppvarming hjelper Foto: Colourbox.comVis mer

Varm opp, unngå skader

Å varme opp skikkelig sørger for at mange fotballskader unngås.

Det viser ny norsk forskning på jentespillere. En tredel av alle skader kan unngås, og risikoen for alvorlige skader blir nær halvert ved å bruke et nytt oppvarmingsprogram kalt spilleklar. Det skriver forskning.no.

Den nye studien er utført ved Senter for idrettsskadeforskning ved Norges Idrettshøgskole (NIH), og publiseres i dag i British Medical Journal. Det engelske navnet på programmet er The 11+.

Leddbåndskader i knær og ankler, og strekkskader i lår og lyskeregionen, er de vanligste skadetypene i fotball. Ofte inntreffer også de alvorligste skadene på disse stedene.

Skadene redusert

I løpet av en tidsperiode på 8 måneder falt den totale skaderisikoen med 32 prosent hos jentespillere i alderen 14-16 år.

Samtidig ble andelen alvorlige skader redusert med 45 prosent, mens belastningsskadene gikk ned med 53 prosent, ifølge studien.

Veldig varm - og trent

Spilleklar er et 20-minutters strukturert opplegg, der spillerne gjør langt mer enn bare tradisjonelle løpsøvelser. I tillegg til løping, har også styrke-, balanse- og spenstøvelser en sentral plass i dette oppvarmingsprogrammet.

- Du blir ikke bare veldig varm, men får også trent, sier doktorgradsstudent og førsteforfatter på studien, Torbjørn Soligard til forskning.no.

- Tanken med å legge treningsøvelser inn i oppvarmingen, er at denne typen fysisk trening tradisjonelt ikke har vært prioritert i klubber hvor antallet treninger er begrenset, sier han.

- Mange trenerne og spillerne ønsker dermed å bruke treningstiden på det de anser som ferdighetsutviklende øvelser, fortsetter han.

Men: det finnes etter hvert mye forskning som viser at skadeforebyggende trening og ferdighetsutvikling i fotball bygger på mange av de samme prinsippene.

- Spillere blir både sterkere og raskere med når de trener styrke og spenst, sier Soligard.