<B>KREVER SVAR:</B> Forbrukerombudets seksjonssjef Jo Gjedrem krever at elektronikkjedene kan dokumentere at januarkampanejene var reelle. Foto: Forbrukerombudet/DinSide
KREVER SVAR: Forbrukerombudets seksjonssjef Jo Gjedrem krever at elektronikkjedene kan dokumentere at januarkampanejene var reelle. Foto: Forbrukerombudet/DinSideVis mer

Var januarsalget bare juks?

Forbrukerombudet vil at elektrobransjen skal dokumentere atde mange kampanjene i januar faktisk var reelle salg.

Under årets januarsalg lovte ikke elektronikkjedene at prisene var satt ned, men at de ville bli satt opp etter salget. Nå krever imidlertid Forbrukerombudet dokumentasjon på at prisene faktisk er blitt endret i etterkant av kampanjedagene.

Nedtur i elektronikksalget

Pris etter, ikke før

Januarsalg er absolutt intet nytt fenomen, men årets kampanjer skilte seg ut fra tidligere års markedsføringskampanjer. Tidligere har det vært vanlig å oppgi hvilken pris som gjelder før kampanjen starter, slik at forbrukeren kan se hvor mye kampanjevaren er satt ned i pris.

Nå er det mer vanlig å oppgi prisen etter kampanje. Men det innebærer en forpliktelse om at prisen faktisk blir satt opp til dette etter endt kampanje.

- Forbrukerombudet mener at «pris etter kampanje» i denne sammenheng lett kan bli villedende, og vi vil ikke uten videre akseptere etterpriser som erstatning for førpriser, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i en melding fra Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet har sendt brev til Elkjøp, Lefdal og Expert med krav om dokumentasjon både på prisnivået før og etter kampanjene. Kjedene har fått tre uker på å komme med tilsvar.

Irriterende lokketilbud

DinSide har tidligere omtalt problematiske januarkampanjer, der produktene som er annnonsert, ikke har vært tilgjengelige i butikkene.

- Hvis forhandleren regner med at produktet blir raskt utsolgt, kan den villedende effekten motvirkes ved å oppgi antall varer som vil bli lagt ut for salg, sa Jo Gjedrem til DinSide.

Problemet med utsolgte kampanjevarer har muligens vært ekstra stort i år, fordi en rekke butikkjeder har opplevd en unormal stor pågang av kunder i januar. Noe som har ført til at de har solgt unna produktene raskere enn ventet.

- På kampanjestarten i begynnelsen av januar opplevde vi en rekordøkning på over 20 prosent sammenliknet med året før, og salget har holdt seg på et stabilt høyt nivå etter det, forklarte kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp, Christian Brekke.

Er lokketilbud forbudt?

Mye trøbbel for bransjen

Brevene fra Forbrukerombudet er ikke den eneste kritikken som er blitt rettet mot elektronikkbransjen den siste tiden.

For noen dager siden publiserte Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) en særdeles stor og grundig undersøkelse, som dokumenterer det mange har trodd: Elektronikkjedene får deg til å betale mer enn du hadde tenkt.

Sifo kan fortelle at elektronikkbransjen sjelden anbefaler profilerte produkter i deres tilbudsaviser, men at de prøver å få kunden til å kjøpe et dyrere (og eventuelt bedre?) produkt.

- Det annonserte billigproduktet selges i mye mindre grad enn man skulle trodd ut fra pris og annonsering, skriver Sifo i den omfattende rapporten.

LES OGSÅ: - Får deg til å kjøpe et dyrere produkt