Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.comVis mer

Var du våken til langt på natt?

Lite søvn kan gi livstruende sykdommer på sikt. Sjekk rådene.

I alle fall på langt sikt.

Det er fordi søvnmangel kan svekke immunforsvaret, gi høyt blodtrykk, øke risikoen for hjertesykdommer og tilføre kroppen både mer stress og flere kilo – som kan resultere i overvekt.

En tidligere studie som er utført av forskere ved University of Pittsburgh School of Medicine, viser at personer som sover mindre enn seks timer hver natt, har dobbel så stor sjanse for å få hjertesykdommer enn de som får mellom sju og åtte timer med søvn.

Du kan bli overfølsom av søvnmangel
Eller sover du deg syk?
10 syke søvnlidelser

Danske forskere ønsker nå å bli klokere på årsaken til disse søvnsykdommene, og har startet et nytt forskningsprosjekt, som heter ”Sunn aldring”.

- De siste studiene har vist at trøtthet og søvnforstyrrelser kan være et symptom på sykdom. I dette prosjektet vil vi kartlegge årsakene til dårlig søvn, og kaste lys over de helsemessige konsekvensene det har. Den kunnskapen vil gjøre oss i stand til å hjelpe mange pasienter, forteller overlege dr.med. Poul Jennum, ved Glostrup sykehus i Danmark, ifølge Forskning.no.

Ny livsstil med mer stress

En av årsakene til at vi får for lite søvn er en livsstil som innebærer mye stress.

Hvor stressa er du? Ta stresstesten her!
Ti tips mot jobbstress

Men søvn er et tema som dessverre ikke får så mye oppmerksomhet. Media prenter oss daglig med advarsler om at det er farlig å røyke og drikke for mye alkohol, at det er viktig å drive med fysisk arbeid og spise sunt. Så nå vet vi alle at dette har en avgjørende betydning for helsen.

- Men de færreste vet at tilstrekkelig og regelmessig søvn er minst like viktig. Tvert imot er det flere og flere som tar lett på behovet for å sove, sier Jennum.

Forklaringen kan ligge i endrede arbeidsvilkår, tror han. For mens det før var mest normalt å jobbe fra 08 til 16, har arbeidstidene blitt mer flytende i dagens samfunn. I tillegg har ungdom en tendens til å snu døgnet helt – i hvert fall i helgene hvor de holder seg våkne til langt ute på natten.

Den store taperen blir nattevsøvnen, og dette bekymrer Jennum.

Spis deg til god nattesøvn

Unge lever farlig

- Særlig unge mennesker lever farlig. Det føles kanskje litt tøft å si at man kan sove når man blir gammel, men den holdningen slår raskt tilbake på en selv, advarer han.

Men stress er bare en av faktorene som kan gi dårlig søvn.

Medfødte lidelser kan også gi utslag i alvorlige søvnproblemer, selv om sykdommen i seg selv ikke har brutt ut enda, men ligger latent i kroppen, presiserer Forskning.no

Eksempler på sykdommer er hjernesykdommer som Alzheimer og Parkinson, som bryter ut når personen eldes.

Forskerne har også funnet at enkelte sykdommer kan påvirke kroppens produksjon av hormonet melatonin. Dette dannes kun i mørket når vi sover.

Mengden med melatonin i kroppen går ned i løpet av dagen, men hos personer som lider av enkelte sykdommer er svingningene i konsentrasjonen av stoffet mindre mellom natt og dag.

Ti tips til bedre søvn

Søvnig 20-åring

- Jeg sover ganske mye 6-7 timer om natten og 2 timer på dagen. Er det noe jeg kan gjøre for ikke å være så trøtt, spør gutten.

- Først vil jeg si at 6-7 timer søvn om natten ikke er mye, når man sammenlikner med gjennonsnittet, som for din aldergruppe er ca 7.5 timer. Mht søvnighet viser studier fra Norge at unge menn er den gruppen som rapporterer mest søvnighet, er svaret til søvnspesialist , Ståle Pallesen, på Lommelegen.

Les hele svaret her
Slumring gjør deg trøttere

Ifølge Statistisk sentralbyrå bruker nordmenn i gjennomsnitt 8,03 timer av døgnet på å sove. Hvor mye søvn vi trenger er individuelt, men ekspertene anbefaler voksne mennesker å sove sju til ni timer i døgnet.

Denne saken ble publisert på DinSide.no første gang 15. mars.