SOSIAL STATUS: Klasser hvor alle elevene er omtrent like populære kan gi bedre helse på kort sikt. Nå undersøkes det om det samme gjelder på lang sikt.  Foto: Colourbox.com
SOSIAL STATUS: Klasser hvor alle elevene er omtrent like populære kan gi bedre helse på kort sikt. Nå undersøkes det om det samme gjelder på lang sikt. Foto: Colourbox.comVis mer

Var du populær på skolen?

Det kan du høste godt av som voksen.

De som var populære på skolen som barn, rammes sjeldnere av sykdom i voksen alder.

Det antyder en ny svensk undersøkelse, melder Dagens Medicin.

Les også: Ikke ignorer disse symptomene

Studien er publisert i fagtidsskriftet Journal of Epidemiology and Community Health.

Et utdrag av studien finner du her. Hele rapporten kan du laste ned her.

Omfattende svensk studie

Data fra hele 12 500 barn som ble født i Stockholm i 1953 er inkludert i undersøkelsen.

For å vurdere sosial status, svarte barna på følgende spørsmål da de gikk i 6. klasse: «Hvem i klassen vil du helst jobbe sammen med på skolen?».


Basert på hvor mange stemmer hvert barn fikk, ble elevene delt inn i fem kategorier – fra «marginalisert» (0 stemmer) til «favoritter» (7 eller flere stemmer).

Les også: Lykkelige lever lengst

Mindre risiko for helseproblemer

Resultatene viser at elever som var «marginalisert» i sjette klasse hadde en betydelig høyere fare for å bli innlagt på sykehus senere i livet enn barn som var «favoritter».

Risikoen var 41 prosent høyere for gutter og 37 prosent høyere for jenter i den minst populære gruppa. Tallene er justerte etter foreldrenes sosioøkonomiske status.

Sammenhengen mellom skolepopularitet og helse i voksen i alder var spesielt tydelig ved psykiske sykdommer og hjerte-karsykdommer, skriver dagensmedicin.se.

Les også: Mat som er godt for hjertet

Stem her!

Tror du klasser med likere elever kan redusere problemet? (Avsluttet)
Ja(58%) 174
Nei(26%) 77
Usikker(16%) 47
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Klasser med like elever gir bedre helse

Funnene kan bli viktige for hvordan skolearbeidet utformes og planlegges, tror forsker og sosiolog Ylva Almquist ved Centrum för forskning om ojämnlikhet i hälsa, et samarbeid mellom Karolinska institutet og universietet i Stockholm.

- Barn tilbringer en stor del av sin oppvekst i skolen. Mine og andres resultater antyder at skolen ikke bare handler om undervisning og karakterer, sier hun til Dagens Medicin.

- Kanskje burde man strebe etter klasser med en mer komprimert statusfordeling. Tidligere forskning har vist at elever i slike klasser får bedre helse på kort sikt. Vi undersøker nå om dette også gjelder på lang sikt.

Les også: Frisk og rask fra A til Å

Et utdrag av studien finner du her. Hel rapporten kan du laste ned her.