FÅR PENGER: Kvinnen får alle pengene tilbake etter at Acer-maskinen hennes gikk i stykker.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Per Ervland/Acer
FÅR PENGER: Kvinnen får alle pengene tilbake etter at Acer-maskinen hennes gikk i stykker. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Per Ervland/AcerVis mer

Vant med sprukket skjerm

Du trenger ikke gi deg selv om butikken ikke tror deg.

DinSide har flere ganger omtalt fortvilte kunder med sprukne PC-skjermer.

Som oftest tar hverken butikken eller produsenten ansvar.

Kunden får skylden.

Skulle reparere skjerm - mistet alt

Skylder på kunden

Men det finnes håp. For det er ikke slik at butikken kan avvise saken din sånn uten videre, bare fordi ødelagte skjermer ofte skyldes uvøren bruk.

En kvinne fra Ålesund vant nylig en sak i Forbrukertvistutvalget mot en databutikk i Molde. Hun hadde kjøpt en bærbar Acer Aspire 5741, og etter bare én uke sprakk skjermen.

Får du ny TV om den er knust når du pakker den ut?

Hun tok med maskinen til butikken, som først ikke fant tegn til slagskader, men som senere hevdet at kunden selv hadde skylden. De hevdet videre at maskinen hadde fått seg en bøy.

Acer lente seg på disse opplysningene, og ville heller ikke ta ansvar.

Tror ikke på butikken

Etter at Forbrukerrådet var blitt satt på saken, ble maskinen sendt inn til Acer for en sjekk. De fant ingen tegn til at maskinen hadde fått hard behandling, og ingen bøy. Men de fant heller ikke tegn på feil fra deres side, og ville derfor ikke reparere den gratis.

Saken gikk så videre til Forbrukertvistutvalget. De tror ikke på databutikkens påstander om at maskinen er bøyd, som følge av hardhendt behandling.

Tar butikkene for lite ansvar for ødelagte varer? (Avsluttet)
Ja(85%) 808
Nei(15%) 145
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


"Denne anførselen fremstår etter utvalgets syn som noe selvmotsigende" skriver utvalget i sin avgjørelse.

Datadoktoren svarer - Ødelagt skjerm på bærbar

"For det første har innklagde ved mottakelsen av PC-en bekreftet at det ikke var noen tegn til ytre skader på den. For det andre konstaterer produsenten Acer i sin servicerapport at det ikke er noen skjevhet på maskinen slik innklagde hevder."

Må punge ut

Et enstemmig utvalg mener derfor butikken ikke kan bevise at dette er kundens egen feil. Ergo sum:

"Det foreligger på denne bakgrunn en mangel ved PC-en".

Dermed må butikken bla frem lommeboken. Kvinnen får tilbakebetalt hele kjøpssummen på 5.998 kroner, mot at butikken får tilbake den ødelagte maskinen.

Så joda. Det nytter å klage, selv med sprukken skjerm. Og det kan absolutt være verdt det å ta saken helt til Forbrukertvistutvalget.

Har du hatt problemer med liknende? Tror du folk flest orker å ta saken helt til Forbrukertvistutvalget? Si din mening under!