Hos fem av de 19 nettbutikkene vi har besøkt, må du faktisk logge deg inn for å finne fraktprisene. Tre av butikkene fordrer i tillegg hele fem klikkoperasjoner før fraktprisen omsider blottlegges. Foto: Per Ervland
Hos fem av de 19 nettbutikkene vi har besøkt, må du faktisk logge deg inn for å finne fraktprisene. Tre av butikkene fordrer i tillegg hele fem klikkoperasjoner før fraktprisen omsider blottlegges. Foto: Per ErvlandVis mer

Vanskelig å finne fraktkostnadene

Fraktkostnadene er et viktig element ved all netthandel. Flere nettbutikker har imidlertid gjort det vanskelig for deg å finne fraktkostnadene.

Som vi viste i denne artikkelen, er det overraskende store prisforskjeller når det kommer til fraktkostnader i norske nettbutikker, ikke minst i elektronikk-butikkene. Mens ps.no nøyer seg med 156 kroner for frakt av en 42-tommer stor TV, må du ut med 1.446 kroner i fraktkostnader hvis du kjøper et tilsvarende produkt hos Pixmania.no.

Når du skal kjøpe et produkt i en nettbutikk, holder det altså ikke å sammenligne selve produktprisene. Også fraktkostnadene må sjekkes hvis målet er å finne nettbutikken som til syvende og sist kan friste med den laveste totalprisen.

Forbilledlig hos Bestbuy og Pixmania

I en ideell verden hadde derfor samtlige nettbutikker gjort fraktkostnadene lett tilgjengelige, slik som bestbuy.no og pixmania.com. I disse nettbutikkene finner du fraktkostnadene rett under produktprisen, noe som sørger for at du umiddelbart kan regne deg frem til hva produktet i praksis vil koste deg.

Etter å ha sjekket 19 nettbutikker i elektronikkbransjen, viser det seg imidlertid at en rekke aktører har gjort det vanskelig for sine kunder å finne ut hvor høye fraktkostnader de må punge ut med. Siba.no og Lefdal.com krever for eksempel at du må via tre nettsider før de omsider avslører fraktkostnadene.

Fem krever pålogging

Men Siba og Lefdal er overhodet ikke de verste. Fem av nettbutikkene vi har besøkt, åpenbarer nemlig ikke fraktkostnadene før du faktisk har logget deg inn. Blant disse finner vi store og kjente aktører som expert.no, komplett.no og mpx.no. Hvis du ikke har handlet hos disse nettbutikkene tidligere, må du altså registrere deg som bruker for å finne ut hva det koster å få fraktet varen hjem. Dette tar selvsagt tid og er prinsipielt betenkelig, fordi du tvinges til å registrere deg som bruker i en butikk du ikke nødvendigvis har bestemt deg for å handle hos.

Og ikke nok med det, hos tre av dem - mpx.no, netshop.no og ps.no - må du i tillegg til innloggingen klikke deg via hele fire nettsider før fraktkostnadene omsider blottlegges.

Hele 12 av nettbutikkene gir deg fraktkostnadene i løpet av null, en eller to operasjoner - og du slipper å logge inn. Hvorfor må det være så komplisert hos mpx.no, netshop.no og ps.no?

Vis mer

Artikkelen fortsetter under tabellen.

* OPPDATERT: Vi skrev opprinnelig at multicom.no krever innlogging. Dette viste seg å ikke være korrekt. Årsaken til at DinSide ikke fant boksen for utfylling av postnummer, er at denne er veldig godt gjemt langt ned på siden. - Dette har vi faktisk ikke tenkt på og vi skal se på om vi ikke klarer å få gjort utfyllingsboksen mer synlig, sier Tron Atle Løvig i Multicom.

** Komplett.no oppgir estimerte fraktkostnader så snart man har trykket på kjøp - men disse gjelder kun i det sentrale østlandsområdet (Sone 2). Er du bosatt utenfor det sentrale østlandsområdet, må du logge inn for å få korrekt fraktkostnad.

Mpx: Ny løsning på vei

- Det stemmer at det er fem klikk fra du trykker på kjøp til du får vite hva frakten koster. Og vi forstår at dette kan oppleves som tungvint for våre kunder. Men nå er vi snart klar med en ny løsning som vil gi informasjon om fraktpriser på kun ett klikk uten at man trenger å logge inn. I det man trykker på "kjøp", vil man blant annet få opp fraktpriser, sier Dag Olav Knutsen, salgssjef i mpx.no.

Netshop: Også ny løsning på vei

- Vi bruker Multicase (red adm: IT-system) og per i dag må kunden i dette systemet logge seg inn for å få nøyaktig frakt i forhold kundens bostedsadresse. Vi er selvfølgelig opptatt av å gjøre det enklest mulig for kundene våre. Vi har likevel den siste tiden valgt å ikke utbedre systemet ytterligere fordi netshop.no har en helt ny løsning rett rundt hjørnet, sier Thor Morten Bjørge, salgssjef i netshop.no

Ps: Innlogging nødvendig

- Når det gjelder fraktkostnadene, har vi valgt å ikke ha påslag på transportørens priser. Vi henter derfor fraktprisene direkte fra Tollpost og Posten når kunden har gjort sitt valg i kassen. Fordi fraktkostnadene varierer med vekt, adresse og eventuelt oppkravsgebyr, kan vi imidlertid ikke vise fraktkostnader før kunden har logget inn og lagt varene i kassen, sier Petter Aaland, daglig leder i ps.no.


Les også:

  • Fraktkostnader 3: Her slipper du fraktkostnadene
  • Fraktkostnader 1: Enorme forskjeller
  • Har du rett til å åpne pakken?
  • CDon brøt Angrerettloven
  • Pixmania: Skurk eller engel?
  • Her finner du de billigste flat-TVene
  • De aller billigste PC-skjermene