Vanlige luretriks

Ordene og uttrykkene varierer, men meningen er den samme. Å villede deg litt - men ikke så mye at det blir straffbart.

Unngå nettpiratene

  1. Vanlige luretriks


De vanligste ordene:

  • Inspirert synes å være det store norske ordet. Chanel-inspirert betyr ikke, som en i utgangspunktet kanskje skulle tro, en veske som ligner på en Chanelveske, det betyr en mer eller mindre eksakt kopi, men ofte i dårligere materialer.

    Ill: Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer


    Andre former av ordet vi har sett brukt: insp, isp.

  • Ikke er, tro det eller ei, et fint lite ord som brukes for å lokke deg inn på annonsen. Du skummer over og ser Veske Luis Vuitton (ordene du søkte etter), i store bokstaver, og et fint lite bilde av den klassiske logovesken. Men mellom disse ordene har det sneket seg inn et lite ikke. Fort gjort å overse, men like lett å oppdage.

    Andre former av ordet vi har sett brukt: not, minus, minustegnet, eller rett og slett et parentes rundt merkenavnet.

  • So er hyppig brukt på utenlandske nettauksjoner. So Gucci, So Prada - eller rett og slett So SJP. So-produkter kan være både kopier eller produkter av mindre kjente merker som ligner på klassiske merkevarer.

    Andre former av ordet vi har sett brukt: Very, veldig.

  • Gucci, Prada, Miu Miu

    Søker du på populære merkenavn vil du mest sannsynlig få opp mye ræl. I tillegg til produkter av lignende kvalitet som det du er ute etter, men i et annet merke. Hvorfor det?

    Uansett varens ekthet eller salgsverdi, bruker flere selgere så mange populære merkenavn som mulig, gjerne i annonsens tittel, slik at varen skal dukke opp så mange steder som mulig. Det er ikke uvanlig å se annonser av typen under:

    Her er en (ihvertfall tilsynelatende) 100% ekte Burberry-bikini. Men den dukker også opp på søket ditt om du søker på Chanel eller Dior. Faksimile fra qxl.no Vis mer


    Morsom lenke: My Poupette.com.