Tungt å stå opp om morgenen? Da bør du kanskje prøve Sleep Cycle Alarm Clock. Foto: Colourbox.com
Tungt å stå opp om morgenen? Da bør du kanskje prøve Sleep Cycle Alarm Clock. Foto: Colourbox.comVis mer

Våkn opp uten vekkerklokke

iPhone-applikasjonen Sleep Cycle Alarm Clock er helt spesiell.

Er du blant dem som ikke kan fordra en brutal ring-ring-ring tidlig om morgenen, eller som har testet ut x-antall forskjellige vekkerklokker, men føler deg alltid like tung og trøtt om morgenen?

Da kan en ny og revolusjonerende iPhone-applikasjon være tingen for deg. Programmet som heter Sleep Cycle Alarm Clock, topper for øyeblikket salgslistene for Iphone-applikasjoner. Den garanterer å vekke deg på en mer naturlig måte, slik at du vil føle deg mer våken og uthvilt om morgenen.

Men er dette virkelig mulig, spør vi?!

Først litt om hvordan den fungerer, og om hva brukere synes:

Hva med vekkerlamper. Funker de? DinSide tester

Slik fungerer den

Før du legger deg velger du et tidspunkt du vil stå opp på. Deretter legger du telefonen ved siden av hodeputen din – den bør helst være koblet til stikkontakten. Ved å registrere bevegelsene i madrassen, vil Sleep Cycle finne ut når du sover lettest fra 30 minutter før vekketidspunktet ditt, og vekker deg da. Da unngår du å bli vekket når du er i din dypeste søvn. Applikasjonen har også et diagram om viser hvordan du har sovet gjennom natten.

Å bli vekket på denne måten, skal føles omtrent som å våkne uten vekkerklokke, ifølge produktomtalen.

Applikasjonen koster for øyeblikket 6,- kroner.

Les også: 15 tips for god søvn

- Løp og kjøp

DinSide Helse har snakket med flere som har testet ut applikasjonen.

- Jeg har aldri hatt store problemer med å stå opp om morgenen, men ofte er jeg dødstrøtt langt utover morgenen selv om jeg har sovet godt om natten. Jeg har ofte tenkt at det er snodig at jeg er trøtt når jeg har hatt mer enn nok timer på puta. Løsningen – har jeg skjønt nå – er å våkne når du sover lett. Jeg opplever derfor stor forskjell når jeg blir vekket av Sleep Cycle, forteller Kim Ydse Krogstad.

- Så du opplever å føle deg mer våken enn du pleier om morgenen?

- Absolutt! Innimellom sover jeg tungt hele den halvtimen som Sleep Cycle prøver å treffe en ”søvntopp”, og da er jeg selvfølgelig like stuptrøtt når jeg vekkes. Den største forskjellen er at jeg de aller fleste morgenene er mer våken!

- Placebo eller ikke, hva tror du, Krogstad?

- Det er nok en kombinasjon, men spiller det egentlig noen rolle?

Les også: 43 prosent av oss vekkes av denne

Øyvind Paulsen sier løp og kjøp! I alle fall til visse mennesker:

- Jeg har følt meg litt kvikkere enn ellers, men hos meg har telefonen konsekvent vekket meg 15-20 minutter før tidspunktet jeg har stilt inn. Problemet er jeg ikke orker å stå opp 20 minutter før jeg må om morgenen, og blir sur når jeg ser at det fortsatt er lenge igjen. 20 minutter om morgenen er en evighet… Og da er jo poenget borte, for når jeg sover 20 minutter lenger er jeg helt knekt, sier Øyvind Paulsen.

Han mener likevel:

- Om du derimot tilhører dem som aldri har brukt en snooze-knapp i hele ditt liv, så tror jeg den funker. Hvorvidt det er placebo eller ikke får nesten eksperten avgjøre… Men til seks kroner? Løp og kjøp, sier jeg!

Det store spørsmålet gjenstår fremdeles. Kan dette i teorien virkelig fungere?

Er du våken til langt på natt?

Søvnekspert ville ikke brukt Sleep Cycle

Søvnforsker ved Universitetet i Bergen, Janne Grønli, tviler på at applikasjonen virkelig kan tolke hvor i søvnen du befinner deg basert på muskeltonus, slik at den kan vekke deg på riktig tidspunkt.

- Når forskere og klinikere skal vurdere søvnstadier hos mennesker benytter vi elektroder som plasseres på hodet og tolker hjerneaktiviteten i løpet av natten. Vi registrerer også muskeltonus, men den kan ikke mer enn grovt antyde en viss forskjell
på søvnstadier, påpeker hun.

- Jeg har ikke prøvd Sleep Cycle, men det kan se at ut som om den har en effekt på mange. Om man føler at man får en bedre oppvåking av den, eller at det er en placebo effekt, er det jo fint at man har funnet en metode – så lenge den ikke forstyrrer nattesøvnen, sier hun, men innrømmer at hun ikke ville ha brukt denne applikasjonen selv.

Bevegelse i søvn varierer

Hun forklarer at vi normalt ikke beveger oss i den såkalte REM-fasen - i denne søvnfasen har vi generelt ingen muskeltonus. Kun noen små rykninger i armer og ben. Det er mer normalt at man beveger seg i den lettere søvnfasen, men det er ikke nødvendigvis slik. Det er også mulig å ligge stille i den lettere søvnfasen, men det er individuelt, og kan variere fra dag til dag, ifølge Grønli.

Har du noen andre tips til folk som ønsker å våkne på en mer "naturlig" måte, som ikke har iPhone?

- Her mener jeg vekkerklokkelamper som gradvis øker mengden lys i rommet kan gi en mer naturlig oppvåking.

Øyvind Paulsen minner til slutt om at applikasjonen ikke vil virke på en Tempur-madrass, slik det også står i produktomtalen (men uten nærmere forklaring).

- Jeg tipper det er fordi de vil absorbere bevegelsene iPhonen trenger for å registrere søvnmønsteret ditt. Ikke noe problem hos meg på en standard Svane rammemadrass, sier Paulsen.

Still vekkerklokken. Sleep Cycle vekker deg på det mest gunstige tidspunktet den siste halvtimen før du må stå opp.
Du vekkes av en behagelig lyd - mange forskjellige å velge mellom.
Legg telefonen på madrassen din, og husk laderen. Hvis ikke vil et fullt batteri være på cirka 40% dagen etter. Dette er en ulempe hvis du ikke har stikkontakt rett ved senga, ettersom kabelen til iPhonen ikke er så lang.
Her er statistikken for en natt.
Mer statistikk