Vær på vakt mot telefonsalg

Hør hvordan du blir lurt!

Har du blitt oppringt av en telefonselger som den heldige vinneren av et par boksershorts, omega 3 eller som mottaker av en gave - helt uten forpliktelser? Gaven kan vise seg å bli dyr, og nå har Forbrukerombudet beviset på lydbånd!

Som regel er en gratis gave helt uten forpliktelser for godt til å være sant.

- Det er svært sjelden at selgere gir bort produkter uten forpliktelser, og mest sannsynlig har du blitt abonnent på et produkt - uten at du nødvendigvis blir opplyst om dette. Dermed kan gaven fort vise seg å koste mer enn den smaker, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Les også: Disse prøver å lure deg. Kast dette brevet!

Hør det lovstridige opptaket

Forbrukerombudet erfarer at denne fremgangsmåten er hyppig brukt fra telefonselgernes side. Vi har sett og hørt flere eksempler på hvordan en telefonselger absolutt ikke skal gå frem.

I DinSide har vi testet hvordan det er å sitte på den andre siden av telefonen: Utskjelt som telefonintervjuer

Forbrukerombudet viser til et lydopptak der du kan høre hvordan en telefonselger får en forbruker til å takke ja til et produkt uten forpliktelser, mens det hele i ettertid viser seg å dreie seg om en abonnementstjeneste.

>>>Hør lydopptaket her

Fremgangsmåten er i strid med markedsføringsloven på flere punkter. Markedsføring skal for det første alltid presenteres som nettopp markedsføring, og ikke som en gave. Videre vil en unndragelse av opplysninger om at man blir tilknyttet et abonemment, være lovstridig, og føre til at forbrukeren ikke har forpliktelser etter avtalen.

Dette bør du gjøre

Forbrukerombudet har følgende tips til de som mottar varer på denne måten:

  • Du er ikke forpliktet til annet enn det du faktisk har takket ja til.
  • Dersom du ikke er interessert i å ha et abonnement, skriv til avsenderen av produktet og presiser at du ikke har inngått en avtale om dette, og at du derfor ikke er forpliktet til å betale kravet.
  • Er du usikker på hva som ble avtalt i samtalen, husk at du i alle tilfeller har angrerett i minst 14 dager.
  • Be de om å slette det som abonnement fra eventuelle ringelister.
  • Send en klage til Forbrukerombudet, slik at de kan registrere problemet, ta det opp med de aktuelle firmaene, og advar andre forbrukere.