Skriver du det du tenker på? Eller tenker du på karrieren når du skriver? Mens noen ytrer usensurerte meninger i versaler, er det mange som bevisst bygger et image gjennom sosiale medier. Foto: Kristina Picard
Skriver du det du tenker på? Eller tenker du på karrieren når du skriver? Mens noen ytrer usensurerte meninger i versaler, er det mange som bevisst bygger et image gjennom sosiale medier. Foto: Kristina PicardVis mer

Vær forsiktig med å slå deg løs

Gal bruk av sosiale medier kan svekke egen merkevare, sier høyskolelektor ved BI.

Personlig merkevarebygging på nett er en het trend i næringslivet, ifølge høyskolelektor Cecilie Staude.

I innlegget Bygg ansikt på nett forteller Staude hvorfor du skal være forsiktig med å slå deg løs på nettet.

– Å ha ytret seg friskt og freidig om et ømtåelig eller kontroversielt tema i en blogg, på Facebook eller på Twitter, kan slå negativt ut i jobbsøkeprosesen.

Enten du vil det eller ikke, egenprofilering på nettsamfunn har nemlig blitt en viktig markedsføring av deg selv, skal vi tro BI-lektoren, noe som blant annet ble bevist da Andreas blogget seg til jobb.

- Tenk over hvordan du fremstår på nettet, er BI-lektor Cecilie Staudes råd til folk som vil opp og frem. Vis mer


Gjelder alle som jobber

Den eksplosive veksten av sosiale medier gjør det mulig for alle, uavhengig av stillingsnivå og yrke, å bygge sin egen digitale personlige merkevare, skriver artikkelforfatteren.

– Personlig merkevarebygging gjelder selvsagt ikke bare næringslivsledere, men oss alle som er opptatt av å være attraktive i arbeidsmarkedet, sier Staude til DinSide.

Hun mener imidlertid at ledere bør være ekstra varsomme.

– Jeg mener at lojalitetsplikten er strengere for ledere og at ytringsfriheten derfor er mer begrenset.

Kan gi deg den beste jobben

– Har du en personlig sterk merkevare, får du også ofte de beste jobbene med de utfordringer og de belønninger du ønsker deg, sier Staude.

Men pass på: Skal du bygge en merkevare, må du huske at alle dine prestasjoner og alle de signaler du kommuniserer, former nettopp din personlige merkevare.

– Du må ha en klar oppfatning av hvordan du ønsker å fremstå og hva som skal være din identitet - nettopp som merkevare.

Pass på skrivefeil!

På blogger, Twitter, Facebook, LinkedIn og andre nettsamfunn kan du bygge nettverk, få en stemme og delta i samfunnsdebatten - for dermed å skille deg ut i mengden og være mer attraktiv i jobbmarkedet.

Hva blir lagt merke til? Måten du skriver på, hvordan du lytter og hvordan du responderer på kommentarer og innlegg, mener Staude.

>>> Spørsmålet som kan avgjøre om du får jobben

Kan miste jobben

Positiv merkevarebygging kan sikre deg drømmejobben - i motsatt ende kan du risikere å miste jobben dersom du uttrykker deg uten å tenke først.

– En 28-åring mistet tidligere i år jobben sin hos Volvo i Sverige etter at han brukte lunsjpausen på å omtale arbeidsplassen sin som galehus på Facebook, forteller Staude.

Og da varaordfører i Aure kommune, Rita Ormbostad, tidligere i år ytret seg friskt om norsk-kenyanske Stella Mwangis deltakelse i Melodi Grand Prix, måtte hun ut og beklage. Hun ble senere vraket som Høyres ordførerkandidat under valget.

– Disse sakene handler i utgangspunktet ikke om hvorvidt næringslivsledere og andre ansatte kan få ytre seg med personlige meninger på nettet, men om hvordan kommunikasjonen påvirker hvordan omgivelsene oppfatter dem som uttaler seg. Det handler om aktsomhet og etterrettelighet – og prinsippene mener jeg blir de samme, enten du er leder eller ansatt, sier Staude.

Google deg selv

Et enkelt søk på Google kan gi deg en pekepinn på hvordan du fremstår på nettet. Husk å logge av en eventuell gmail-konto slik at søket i minst mulig grad optimaliseres etter dine preferanser.

Søkeresultatet sier deg mye om hvordan du fremstår på nettet. Finnes det ting der som du ikke liker?

Datatilsynet har tidligere uttalt at vi må tilpasse oss Google og Facebook, men tjenesten Slettmeg.no kan muligens hjelpe deg et stykke på veg.

Bør finnes noe på nett

La imidlertid ikke mange Google-treff på navnet ditt gi deg angst og svettetokter sånn helt uten videre. I 2011 er det fint om du er synlig på nettet.

– Vi vet at hver tredje bedrift søker informasjon om sine jobbkandidaterkandidater på Google. 2 av 10 sjekker også sosiale medier som Twitter, Facebook og LinkedIn.
I så måte vil det en potensiell arbeidsgiver finner på nett, ha betydning i en ansettelsesprosess, sier Staude.

Selv om vitnemålet er viktig, vil et søk på nettet vise mye av mennesket bak søknaden.

– De senere årene har det vært fokus på å ansette «hele mennesker», og aktivitet på nettet vil være en del av denne pakken. Derfor mener jeg det vil være negativt om et søk ikke gir noen resultater. Det kan gi inntrykk av at man er passiv, kjedelig og kanskje heller ikke samfunnsengasjert.

10 råd for å lykkes

Nedenfor ser du Staudes 10 råd for å lykkes med karrierebygging på nettet.

1. Vær profesjonell. Vær bevisst hvilken posisjon du ønsker å ha på nettet, og hvilke signaler du sender. Tenk også på hvordan du ikke ønsker å fremstå.

2. Overvåk egen merkevare. Fordi din personlige merkevare får stadig større betydning, er det viktig å overvåke og holde seg oppdatert på hvilket bilde man fremstår med på internett.

3. Vær bevisst egen identitet. Det å leke med initiativ på nett, som står i strid med egen identitet, er risikofylt. Skal du bygge merkevare på nettet, må du huske at alt du kommuniserer er avgjørende for hvordan omgivelsene oppfatter deg.

4. Ikke glem hvor du jobber. Du er aldri 100 prosent privatperson når du uttaler deg i sosiale medier. Du vil alltid være en representant for ditt profesjonelle ”jeg” og den virksomheten du representerer. Vær bevisst at ytringer fort kan oppfattes som noe annet enn det du egentlig mente. I så måte kan din private online-identitet gi en feilaktig framstilling av den virkelige personen bak profilen - og dermed svekke din profesjonelle identitet og virksomheten du representerer.

5. Vær personlig. Kommunikasjon i sosiale medier skal være profesjonell og representativ, men du må også by på deg selv. Det er likevel en hårfin balanse mellom det å være profesjonell og det å være privat. Å bli for privat i kommunikasjonen, kan undergrave respekt og troverdighet.

6. Vær varsom med ord og uttrykk. Ytringer i sosiale medier kan ofte ha større krenkende kraft enn i andre media, fordi avsenderen vanligvis er så tydelig definert. Å ha ytret seg friskt og freidig om et ømtåelig eller kontroversielt tema i en blogg, på Facebook eller på Twitter, kan slå negativt ut i jobbsøkerprosessen.

7. Bilder sier ofte mer enn ord. Hvordan du gjennom et fotografi markedsfører og formidler dine verdier, egenskaper og personlighet, danner grunnlag for hvordan du oppleves. Forskning bekrefter viktigheten av å tenke nøye igjennom ikke bare hva vi sier, men også hvilke profilbilder vi legger ut på nettet.

8. Definer din rolle på nett. Sammensausingen av fag, roller og privatliv kan ofte svekke ditt omdømme. Det å være tro mot sin egen identitet blir dermed et av de viktigste elementene i vellykket personlig merkevarebygging på nettet.

9. Velg kvalitet framfor kvantitet. Det er kvaliteten på forbindelsen i sosiale medier som er avgjørende for å skille seg ut i mengden av søkere. Det man ytrer i sosiale medier, må være gjennomtenkt, målrettet og profesjonelt.

10. Digitale spor. Vær bevisst at det du publiserer på nett har en lang levetid. Ta kontroll over egen verdispredning slik at det ikke blir tilfeldigheter og utenksomhet som spiller den viktigste rollen i hvordan du oppfattes.

Legger du ut bilder? Du skal be om lov først