Ellen Dyrhaug Moe, Beate Flaa og Caroline Løhren Schøyen vet ikke om de har råd til å utbedre russebilen. Foto: Synne Hellum Marschhäuser
Ellen Dyrhaug Moe, Beate Flaa og Caroline Løhren Schøyen vet ikke om de har råd til å utbedre russebilen. Foto: Synne Hellum MarschhäuserVis mer

- Utrolig kjedelig

Føler seg lurt av selger. 20 feil må utbedres.

«- Aldri i livet. Jeg lar ikke disse småjentene heve kjøpet.Selger»


- Det er utrolig kjedelig, men vi var vel omtrent forberedt på at noe slikt skulle skje, sier Ellen Dyrhaug Moe (18), elev på Rælingen Videregående skole.

I begynnelsen av september kjøpte Ellen, Tuva, Therese, Silje, Kamilla, Caroline og Beate russebil av en privatperson i Skien. Jentene hadde bestemt seg for å kjøpe bil i god tid før russetiden for å ha mulighet til å utbedre bilen, male og style den slik som planlagt.

Åtte skuffede jenter eier nå en svart Ford Econline, som er like gammel som dem selv, altså en 90-modell. Den har 20 feil, som ifølge Norges Autumobilforbund (NAF) "bør utbedres", og 3 feil som ifølge NAF "ikke trenger omgående utbedring, men må holdes under oppsyn." Bilen kostet 26.000 kroner.

"Alt" er feil

Testresultatene fra NAF viser blant annet oljelekkasje, løs innmat i katalysator, en CO-verdi som skulle vært 0,5 prosent, men som i stedet ligger på 9,13 prosent, bremsebelegg på et hjul som er slitt og må byttes, varmeapparat og AC som ikke virker, det må utføres hjulstillingskontroll og frontruten er sprukket. I tilegg er det noe galt med hjullageret, rattakslingen er slitt, det finnes ikke noe understellsnummer, og det er en del flere feil i på toppen av dette.

Hvis åtte uerfarne sjåfører skal bytte på å kjøre denne bilen, hvordan kommer det til å gå?

Vi har bedt bilverkstedet Mekonomen Larsen & Lindberg AS Bil- og bremseservice i Oslo regne ut hvor mye de nødvendige reparasjonene vil koste tilsammen. Regnestykket inkluderer ikke mangler og utstyr jentene kan ordne med egne never for et par hundrelapper.

- Det er vanskelig å bedømme uten å teste bilen, men vi vet at det er kostbart å reparere disse tingene på denne bilen. Vi tror det kan koste dem cirka 25.000-30.000 kroner å utbedre feilene, men det kan være langt mer, sier Rune Lindberg, bilmekaniker i Mekonomen Larsen & Lindberg Bil- og Bremseservice A/S.

Eventuelle skader skulle erstattes

Ellen Dyrhaug Moe møtte selger personlig i Skien 3. september, sammen med Caroline Løhren Schøyen og en bilkyndig bekjent.

- Før vi skrev under på kontrakten, ble vi enig med selgeren, som ikke kunne vente på å selge før kontrollen, at eventuelle skader som kom før kjøpsdato 03.09.2008 skulle erstattes av selger. Noen skader visste vi om fra før, blant annet rattet og hjulstillingen, så det er ikke et problem. Cirka to uker etter at vi kjøpte bilen, tok vi den med til NAF for å sjekke ståa, sier Ellen til DinSide.

Les denne saken før du kjøper bruktbil: Her er bruktbilene du virkelig bør holde deg unna

Ellen kontaktet selger 26. september for å informere om feilene NAF hadde funnet, og for å finne en løsning. Da tilbød hun seg samtidig å betale 40 prosent av skadene, mot at selger skulle betale de resterende 60 prosentene.

Les også: Pakken kom aldri frem, men Greg Grindhaug må betale betale momsen allikevel

- Når det gjelder eksosanlegget, kan jeg ikke forstå hvordan de kan si at dette ikke er ok. Vi hadde bilen på EU-kontroll i januar, og da var dette helt ok. Avgassen ble målt og viste ingen feil, skriver selgeren til svar.

Bilen var på EU-kontroll 10. februar i år, men hverken DinSide eller nåværende eier har rett på opplysninger som kom frem under kontrollen.

Selgeren sier hun har advokat, men vi har ikke fått snakke med ham. Hun sier videre at hun har snakket med Forbrukerrådet også, og de sier hun ikke trenger å betale skadene.

Vi har skrevet om russetiden før ... Les saken her: Hvorfor i alle dager er dette lov?

Dokumentet er ugyldig

«Hvis man hadde sendt denne bilen til EU-godkjenning i morgen, ville den aldri blitt godkjent.Lindberg, Mekonomen»

Vi spør om selgeren vedkjenner den muntlige avtalen hun gjorde med to av jentene når de skrev under kontrakten. "Alle feil som stammer fra tiden før kjøpsdato skal selger betale." Hun sier at det kun gjaldt feil som sjekkes i EU-kontroll. Ellen sier at det ikke stemmer, men skulle gjelde for alle feil. Ord mot ord altså.

Selgeren sier hun holder seg til avtalen:
- Bilen ble vist i år med null feil. Hadde det vært feil på eksosen da, hadde det kommet frem under EU-kontrollen, mener jeg. Det er ingen som kan bevise når feilen på eksosen har oppstått. Det eneste vi vet er at feilen ikke var der når den ble vist på EU-kontroll, skriver selger.

Hun skriver at hun holder seg til avtalen, men bare hvis det er feil som EU-kontrollen ikke har avdekket.

- Dette er voldsomt mange feil. Mange av feilene ville blitt sjekket og oppdaget på en EU-kontroll. Hvis man hadde sendt denne bilen til EU-godkjenning i morgen, ville den aldri blitt godkjent, sier Rune Lindberg i bilverkstedet Mekonomen.

- Feilene er både grove og noen er finere. Jentene må vurdere hvilke ting de klarer å fikse selv, deretter ta den med til en mekaniker som kan vurdere hva som må fikses og hva som kan vente, sier Lindberg.

- Småjentene får ikke heve kjøpet

Vi kontakter selger, og spør henne om hun vil heve kjøpet eller betale for skadene hvis det viser seg at jentene har rett?

- Aldri i livet. Jeg lar ikke disse småjentene heve kjøpet, sier selger til DinSide.

«Selgeren må fortelle det til kjøper hvis hun må frem med bøtte og vann for å vaske bort oljesølet hver gang hun rygger ut av garasjen.Fredrik Agerup, advokat»

Les også: Selgerne har ikke peiling på reklamasjon


Vi har bedt Fredrik Agerup, advokat og partner i Brækhus Dege advokatfirma ANS i Oslo, ta en titt på saken.

- Dette er et klassisk sak om en vare som ikke fungerer, hvis noen av manglene for eksempel påvirker hvorvidt jentene får skilter på bilen, da er ikke varen som forventet. Manglene må være vesentlige, og hvis skadene koster 25.000-30.000 kroner å reparere, når bilen koster 26.000 kroner, da er det sansynligvis vesentlig, sier Agerup.

- Selger har opplysningsplikt. Det vil si at selger må fortelle det til kjøper hvis hun må frem med bøtte og vann for å vaske bort oljesølet hver gang hun rygger ut av garasjen. Mangler gjelder selv om selger ikke var klar over det, sier Agerup.

- Hvis manglene er definert som feil, og ikke slitasjeskader, har man krav på å heve kjøpet. Rust, feil med girkassa og oljelekkasje blant annet er definert som mangler. Men de feilene kjøperne var klar over når de kjøpte, kan ikke reklameres på, sier André Fimreite, jurist i NAF.

I kjøpskontrakten mellom kjøper og selger, en såkalt standardkontrakt har selger krysset av for at det ikke finnes tidligere skader, at det ikke har vært problemer med oljen, gir eller bremser. Det skal ikke være rustskader, og den selges som den er, altså "as is". Men til tross for at punktet for "as is" er krysset av, så er det laget en avtale i kontrakten som sørger for at skade som har kommet før 03.09.2008 skal dekkes av selger.

- Selv om bilen er kjøpt "as is", finnes det tre unntak som må vurderes i forhold til kontrakten, sier André Fimreite, jurist i NAF.

Nummer en: Selgeren har gitt positive opplysninger om bilens tilstand som ikke stemmer. Nummer to: Selgeren har fortiet opplysninger om bilen som er vesentlige, og som kjøper burde fått vite. Nummer tre: Bilen er i dårligere stand enn kjøper måtte legge til grunn ut i fra forhold som kjøpssum og alder på bilen.

- Hvorvidt de passer til et av unntakene, må vurderes i forhold til pris på skadene, og pris på bilen. Moralen i dette er å teste bilen før man betaler for det. Ikke kjøp bilen hvis selger ikke går med på det, sier Fimreite.

Er feilene forventet?

Vi har også fått hjelp av Jon-Andreas Lange, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

- Det er to års reklamasjonsfrist på bruktbilkjøp mellom private. Ved kjøp fra forhandler er fristen fem år. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at brukte biler ofte selges "as is" eller "som den er", noe som gjør at man bare har mangelsrettigheter hvis selger har holdt tilbake opplysninger eller gitt feil opplysninger. Eller hvis bilen etter en helhetsvurdering er i vesentlig dårligere stand, enn kjøperen kunne regne med ut i fra pris og andre forhold, sier Lange, og bekrefter det Fimreite i NAF sier.

Litt mer oppløftende lesning: Her er de mest feilfrie bilmodellene

- Ved "as is"-kjøp er det bare feil som tilsammen utgjør vesentlig mangel som kan kreves utbedret. Ved bruktbilkjøp er det også særlig viktig å skille mellom påregnelig vedlikehold og utskiftninger, og de feil som ikke kunne forventes og som dermed utgjør mangler, sier Lange.