Utnytt prisgarantiene

Elektronikkjedenes prisgarantier er bløff. Men ikke alltid. Her er et par smarte tips til hvordan du utnytter garantiene der de faktisk gjelder


Espen Østvold Rølla stakk nylig innom Lefdal, der han fikk se mobiltelefonen Samsung V200 til 3.390 kroner med Netcom Talk-abonnement.

Alt for dyrt, syntes han.

Bevis

Med Lefdals prisgaranti i bakhodet dro han rett til Elkjøp. Der kostet telefonen bare 2.990 kroner med det samme Talk-abonnementet.

- Jeg fikk et prisbevis på at telefonen kostet 2.990 kroner hos Elkjøp. For moro skyld dro jeg innom Siba på vei tilbake til Lefdal, og spurte om de kunne konkurrere med Elkjøps pris, sier Rølla.

Det kunne Siba. De tilbød ham telefonen for 2.890 kroner. Med et skriftlig bevis på det, troppet han igjen opp hos Lefdal.

Før kjøpet

Lefdals prisgaranti sier at du får tilbakebetalt en eventuell prisdifferanse pluss 50 prosent av denne. Rølla møtte ingen motstand hos Lefdal da han presenterte prisbeviset fra Siba.

- Hos Lefdal kjøpte jeg mobiltelefonen, gikk ut av butikken og inn igjen til den samme kundebehandleren. Siden prisdifferansen var 500 kroner, kunne jeg cashe ut 150 prosent av det, nemlig 750 kroner, sier han.

- I stedet for for å finne telefonen billigere et annet sted innen 30 dager, som prisgarantien krever, fant jeg den billigere et annet sted før jeg handlet. Det lønte seg, sier Espen Østvold Rølla.