Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Ut på tur når det er romjul

Liten tid til å trene i julen? Her gir treningsekspertene råd om hvordan du får fart på kroppen.

«Mange har fri i noen dager og kan derfor kanskje komme seg ut når det er litt dagslys. Gå en tur, bruk skiene, gå på skøyter eller finn andre aktiviteter.»


Kanskje ikke første juledag, men andre juledag kan det være deilig med en liten trimtur. Eller er du blant dem som tyr til unnskyldninger som: "Jeg har ikke tid", "jeg orker ikke" eller "jeg må ordne med julemiddagen"? Ikke la dårlige unnskyldninger ta knekken på dine planer.

- Man kan godt velge å ikke trene i julen, men alle oppfordres til å finne tid til en eller flere aktiviteter, sier Kirsti Bjerkan, klinisk ernæringsfysiolog og helse- og treningspedagog ved Aker universitetssykehus.

For det er fult mulig å legge inn noen effektive treningsøkter mellom julefrokosten, julebrunsjen, julelunsjen og julemiddagen. Bare fordi du har tatt deg julefri, behøver ikke bety at treningstøyet ditt også må ta seg fri!

Les mer: Her er treningen som brenner fett:

Trening for alle og enhver
Enten du er i form eller ikke, har julen mange muligheter å by på når det gjelder trening.

- Mange har fri i noen dager og kan derfor kanskje komme seg ut når det er litt dagslys. Gå en tur, bruk skiene, gå på skøyter eller finn andre aktiviteter. Kanskje du kan gå til juleselskapet eller julefrokosten, eller gå hjem. Ta med sko det er godt å gå i og litt behagelige klær, sier Bjerkan, som kan garantere en god følelse etterpå.

Bjerkan oppfordrer de som har barn eller barnebarn, eller som kan "låne" noen barn, å komme seg ut og leke med barna.

- Det er moro og garantert utmerket trening. Gjør avtaler med andre og finn aktiviteter å gjøre sammen. Velg gjerne lekpregede aktiviteter, som er både hyggelig og gjør godt, sier hun.

Les også: Spasertur på trimtoppen

Gjør det foran TV-en
Yngvar Andersen, eier og personlig trener ved treningssenteret Mykjemeir i Oslo, synes heller ikke det er noen god grunn til å slutte med de gode vanene i julen.

- Dra frem spinningsykler, ergometersykler, stepmaskiner og andre apparater, som mange har hjemme. Plukk for eksempel ut en TV-serie som varer i 30-45 minutter og hold det gående mens den står på. Gjør styrketrening på samme måte. Tren øvelser som får med flere muskelgrupper av gangen. Dette er mer funksjonelt og du forbruker mange flere kalorier, råder han.

Han anbefaler også til å dra fram uteskoene og kle deg godt.

Ha som mål å gi deg selv en god start på det nye året, og ikke starte med å ta igjen tapt terreng, oppfordrer ekspertene. De fleste klarer å lure inn en halvtime hver eller annenhver dag, også i jula.

Stavgang: Ikke så dumt som det ser ut:

Til de treningsivrige
Dersom du er godt trent og ønsker å presse inn noen ekspressøkter mellom slagene, er det også mulighet for dette i julen. Men husk at ekspressøkter anbefales bare hvis du er litt trent i utgangspunktet.

- En ekspressøkt kan blant annet være en intervalløkt, som rask gange i oppoverbakke, løping, skigåing, sykling på ergometer- eller spinningsykkel og hoppe tau. Gjør to til fire minutter innsats med høy intensitet og ett til to minutter med rolig intensitet. Du får gjort mye på rundt en halv time, inkludert fem til ti minutter med oppvarming, råder Bjerkan.

Les mer: Intervaller er best

Legger treningen på hylla
Dersom du er blant dem som verken finner tid eller ork til å trene i ferien og heller bruker tiden til å kose deg med god mat og drikke, trenger du heldigvis ikke ha dårlig ha samvittighet av den grunn. Ifølge Bjerkan er det ingen krise å legge treningen på hylla i noen dager.

- Det er viktig av og til å gjøre andre ting enn det man gjør til vanlig. Mange opplever å gå opp noen kilo i løpet av juledagene. Hos enkelte forsvinner disse etter noen dager/uker i "normal" gjenge, sier hun.

Og til de som sliter med kiloene i lang tid etter julen: Vektøkningen er en konsekvens av mye god og ofte fet mat, gjerne i kombinasjon med god drikke. Bjerkan minner om at maten kan smake like godt om man spiser litt mindre.

- Forsyn deg gjerne to ganger, men reduser mengden ved hver runde. Spis langsomt og nyt maten! Setter du av litt tid til fysisk aktivitet er det større sjanse for at livvidde og vekt holder seg uforandret gjennom julen, sier hun.

Les også: Dette blir du feit av

Trene i julen

Har du planer om å trene i julen? (Avsluttet)
Ja, jeg er opptatt av å holde formen, og opprettholder treningsrutinene i julen også.(44%) 145
Jeg vil jeg vil, men jeg får det ikke til!(23%) 76
Nei, jeg trener ikke.(19%) 63
Nei, jeg tror ikke jeg rekker det gitt!(14%) 47
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.