VÆSKE: -Pass på å få i deg nok vann i varmen, oppfordrer avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Sosial- og helsedirektoratet.Foto: Lars Erik Sira
VÆSKE: -Pass på å få i deg nok vann i varmen, oppfordrer avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Sosial- og helsedirektoratet.Foto: Lars Erik Sira Vis mer

Urin kan avsløre væskemangel

Drikker du nok i varmen? Svaret kan du finne i doskåla.

Når solen steker og svetten siler er det viktig å drikke nok vann for å erstatte væsketapet. For lite væske kan nemlig resultere i uttørring. Symptomer på dette kan være kvalme, svimmelhet og konsentrasjonsvansker, skriver Matportalen.no.

Du bør også passe på å få i deg nok drikke under trening. Slik trener du i varmen:

- For å unngå å bli slapp og uvel i sommervarmen, bør du passe på å få i deg nok væske. Kroppen trenger væske for å opprettholde alle sine livsviktige funksjoner, og for å kunne oppta og transportere næringsstoffer, sier avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Sosial- og helsedirektoratet.

Her får du flere tips til hva du bør gjøre når det er varmt:

Sjekk urinen

Er du usikker på om du får i deg nok væske, kan du rett og slett ta en titt på fargen på urinen. På morgenen er den gjerne mørk, mens om dagen bør den ha en lys og gjennomskinnelig farge. Mørk urin om dagen er nemlig gjerne et tegn på at kroppen har fått i seg for lite væske, skriver Matportalen.

Voksne trenger omtrent 2,5 liter væske i døgnet. Gjennom kosten får vi tilført omtrent 1 liter væske, så under normale omstendigheter anbefales det å innta cirka 1,5 liter væske daglig.

- Men når det er så varmt som nå, kan man med fordel drikke mer. Vær bevisst på at du trenger drikke. Det gjelder særlig eldre, som ofte ikke får i seg nok væske, og små barn. Generelt er det viktig for alle å ikke pøse på med brus og søt drikke, men holde seg til vann fra springen eller usøtet vann på flaske, sier Haga Rimestad.

Les også: Dampbad mot forkjølelse:

Gjør vann til en vane

Er du en kaffeelsker, bør du nok redusere inntaket i varmen. Kaffe, te og andre drikker som inneholder koffein er nemlig vanndrivende. Drikker man mye av dette, er det ekstra viktig å få i seg nok vann for å komme i væskebalanse.

Men te kan også ha svært mye for seg rent helsemessig. Les mer her:

Haga Rimestad oppfordrer til å gjøre vanndrikkingen til en vane. Hun gir deg følgende råd for å få i deg nok vann:

* Ha alltid en mugge med vann stående kjølig hjemme eller på arbeidsplassen.

* Frisk gjerne vannet opp med sitronskiver eller skiver av slangeagurk. Vil du gjøre deg ekstra flid, er bær frosset inn isbiter både dekorativt og godt.

* Frukt og grønnsaker med mye vann, for eksempel bær og oppskåren frukt som melon, epler og kiwi, er ekstra godt i varmen.