De uønskede pakkene fra Nuform viser seg å være vanskelige å returnere, ifølge Forbrukerrådet. Foto: Per Ervland
De uønskede pakkene fra Nuform viser seg å være vanskelige å returnere, ifølge Forbrukerrådet. Foto: Per ErvlandVis mer

Uønskede varer strømmer på

Forbrukerrådet har registrert hele 400 henvendelser fra misfornøyde kunder.

Det er selskapet Nuform som nå får uønsket oppmerksomhet hos Forbrukerrådet etter at det har blitt registrert hele 400 henvendelser fra misfornøyde kunder. Mange skal føle seg fanget i abonnementsordninger for produkter de ikke ønsker.

- Nuform annonserer i disse dager heftig for produkter som skal gi slank kropp, rynkefri hud og hetere netter. Men henvendelsene til Forbrukerrådet tyder på at folk som lar seg friste, ikke opplever å få innfridd reklamens fagre løfter, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Kundene klager over at produktene ikke virker slik de skal, og at de sliter med å få stoppet stadige forsendelser av produkter. Mange klager også på at de får tilsendt varer de ikke har bestilt. Og noen hevder de blir dårlige av produktene.

>>>Hør telefonselger lure en kunde

"Gratis prøver" blir abonnement og regninger

Ifølge Forbrukerrådet tilbyr Nuform gratis pr-pøver på ulike produkter, men senere viser det seg at prøven er begynnelsen på en abonnementsordning, der stadig nye varer dumper ned i postkassen.

Mange kunder opplever at det er vanskelig å avbestille, noe som sannsynligvis er meningen, for selskapet skriver at det kun er prøvepakken som kan angres, forutsatt at den returneres i uåpnet tilstand, skriver Forbrukerrådet.

Konsekvensen er at man aldri får prøvd produktet kostnadsfritt, slik reklamen gir inntrykk av. Selve abonnementet må sies opp i henhold til selskapets "abonnementsbetingelser", noe som innebærer minst to måneders forbruk.

- Les den lille skriften

- Vi har etter vår mening ganske kortfattede, tydelige, enkle og klare betingelser og vilkår. På tross av dette vil det alltid være noen få som ikke leser betingelsene før de bestiller, og heller ikke leser de samme betingelsene som ligger vedlagt når de mottar forsendelsen. Det er lite vi kan gjøre i slike tilfeller, sier Kjell Nødtvedt som er daglig leder i Nuform, til Forbrukerrådet.

Kunder som vil ut av avtalene, trues med inkasso.

- Det kan blant annet være at kunden har mottatt inkassokrav, selv om kunden har sendt varen i retur. Men som regel skyldes slike henvendelser at kunder blander sammen inkassokrav og varsel om inkasso (vi sender ut purring med varsel om inkasso), sier Nødtvedt.

Pass på hvor du signerer

Selv om DinSide på ingen måte ønsker å forsvare selskaper som forsøker å lure kunder til å signere på dyre avtaler, er det viktig at du som forbruker tar ansvar og setter deg inn i betingelsene før du signerer på noe som helst.

Dette er også temaet i kommentaren Ikke si vi ikke advarte deg der vi viser hvilke konsekvenser det kan få dersom du ikke er på vakt.